Pengajaran....


Memandang wajahnya sudah mula membuatkan aku kalut. Bertahanlah wahai hati. Engkau harus pandai mengawal perasaan kau tu. Habis la kalau dia tahu. Dia pemuda kacak di sekolah. Seingatku dialah orang yng pertama yang memperkenalkan dirinya padaku sewaktu aku mula-mula datang mendaftar di situ . Aku membayangkan yang dia seorang yang berbudi bahasa. Tiga hari kemudian sikapnya yang sebenar mula kelihatan.Aku tergamam apabila dengan tidak sengaja terdengar perbualannya dengan kawan-kawannya.

"Aku tabik kat kau la. Baru tiga hari kau dah dapat pikat 3 makwe. Apa ubat yang kau pakai hah ?" Aku terkejut yang amat sangat. Mujur fail yang aku bawa tidak terjatuh kerana terlalu terkejut.
"Aku tak pakai apa-apa pun. Dia orang yang terhegeh-hegeh nak kat aku.Takkan aku nak tolak tuah kot ." ujarnya sambil tersenyum.
Entah apa perasaan aku waktu mendengar bicara yang keluar dari mulutnya. Katakan apa yang ku dengar itu semuanya dusta.
"Kau kenal kan dengan budak baru 2. Ala yang kurus kering tu. Aku ingat dia dah jatuh cinta kat aku la. 2-3 hari ni asyik mengekor kat mana je aku pergi. Rimas la..Muka pun bukannya lawa sangat. Hanya kesian kat dia je.."
Air mataku menitis tanpa aku sedari. Ya Allah, begitu sekali tanggapan dia padaku.Wal hal dia sebenarnya yang asyik mengekoriku ke sana ke mari. Apa lagi pembohongan yang aku harus dengar . Aku tak sanggup namun aku kena tahu jugak.
"Kau jangan main-main dengan perasaan ni. Nanti kau pulak yang tersungkur. " Seorang lagi kawannya mengingatkan dia. Balik dari sekolah aku terus mengunci diriku di dalan bilik. Setiap pernghinaan yang dia berikan masih lagi terngiang-ngiang di telingaku. Aku nekad.Setiap penghinaan dia akan aku balas.Biar dia merana.
Keesokan harinya aku meneruskan persekolahan seperti biasa. Aku melayannya seperti biasa.Senyuman dan lakonan yang aku buat benar-benar berjaya.Dia langsung tidak mengesyaki apa-apa.
Malah hubungan kami tetap berlangsung dengan begitu baik.Dia melayanku dengan baik namun aku sedar yang itu hanyalah topeng semata-mata.Apabila dia berjenaka aku tersenyum dan bila dia berbicara pasal hati dan perasaan,aku mengikut rentaknya dan menyatakan betapa aku merinduinya.
6 bulan aku melakonkan watakku dengan begitu berjaya. Aku akui yang aku gembira berasa di sampingnya namun demi sebuah maruah yang terobek aku tak harus berpaling ke belakang lagi.
Suatu hari, dia menyatakan yang dia ingin berjumpa denganku.!3 Febuari. Katanya dia ingin menghadiahkan sesuatu yang berharga buatku. Aku terima pelawaannya untuk berjumpa denganku. Aku mengenakan blause bewarna pink dengan skirt yang bewarna putih pada hari yang amat bermakna buatku. Hadiah yang dia takkan lupa buat selma-lamanya.
Sewaktu dia menjemputku, dia menghadiahkan aku sekuntum bunga . Bukan bunga ros tetapi bunga kertas. Aku tersenyum bangga.
Kami makan di sebuah gerai di tepi jalan. Almaklumlah kami berdiua masih belajar.Dan dia tanpa segan silu menyatakan sesuatu padaku.
"Aku dah jatuh cinta pada kau"
Aku terkejut. Bukan dengan kata-katanya tetapi bunyi vibrate telefon yang berada dalan beg. Aku menjawab panggilan tersebut dan membiarkan dia menanti jawapan dariku.
"Kau serius?"soalku. Dia mengangguk. Aku tersenyum. Benarkah kata-kata yang terluah di bibirnya.
" Aku juga sudah jatuh cinta" balasku. Dia tesenyum meleret mendengar jawapan yang terkeluar dari mulutku.
Dia ingin memegang tanganku tetapi aku menolak.
"tiba-tiba satu suara menyapaku dari belakang. "Dah lama ke tunggu. Sorry,jam sikit tadi." Aku tersenyum memandang wajah itu.Dia memandangku dengan pandangan yang bingung.
"Siapa dia ?" soalnya.
"Dialah orang yang berjaya mencuri hati aku. Selamat hari kekasih." ujarku lalu pergi dari situ.
" Awak tak kesian ke kat dia?" soal pemuda di sisiku.
Aku menggelengkan kepalaku laju.
"Untuk apa? Cinta saya telah saya serahkan pada awak. Tak mungkin ada dua.Biar ia jadi pengajaran buat dia supaya jangan main-main dengan hati dan perasaan. Dan awak...jangan sia -siakan kasih sayang yang saya semai..."


0 budak Comel:

Related Posts with Thumbnails

Anniversary Cik Myla ♥

Daisypath Anniversary tickers