DENDAM YANG TERPADAM

DENDAM YANG TERPADAM 1

Hidup di dunia ini tidak selalunya indah. Kadangkala awan mendung pasti datang menerjah tanpa diundang. Begitulah perjalanan hidup setiap insan bergelar manusia.
Aku juga tidak terlepas dari dugaan itu. Tetapi aku tidaklah menyalahkan takdir Ilahi yang ingin menguji sejauh mana keimanan dan ketaqwaan seseorang hambaNya.

Namun aku tidaklah secekal hamba-hambaNya yang lain. Malah aku tidak mampu melawan takdir buruk yang menimpa diriku ini. Walaupun begitu aku terus berusaha
untuk berdoa agar tragedi hitam yang menimpaku tidak akan lagi berulang. Ya Allah tabahkanlah hatiku ini.

Tanpa disedari air mataku menitik lagi. Hatiku begitu terusik setiap kali terkenangkan peristiwa nan silam. Perlahan-lahan diari bewarna biru tua ditutup rapat.

‘Argh.. kali ini aku takkan biarkan diriku tertewas lagi di tangan mereka. Mereka adalah musuhku. Musuh paling ketat yang tersemat di jiwa ini. Dendam yang membara
takkan pernah terpadam..’ Dengan semangat aku menyimpan tekad.

“Nabila, esok kau ada kelas tak?” tegur teman sebilikku Fatin yang tekun menggosok sepasang baju kurung sutera bewarna hijau cair. Memang cantik memang padan dengan gadis itu yang berkulit kuning langsat sepertinya.

Aku agak terkejut dengan teguran itu pantas menyorokkan diari biru di dalam laci. Air mata diseka untuk mengelakkan daripada disedari oleh Fatin. Entah bila dia berada di situ aku sendiri tidak perasan.

“ Ada..” balasku lambat-lambat tanpa menoleh ke arah Fatin.

“Pukul berapa?” Fatin menyoal lagi.

“8.00 pagi. Kenapa?” soalku pula ingin tahu.

“Oh.. baguslah! Kalau begitu esok tolong kejutkan aku ya. Kelas aku pun pukul 8.00 pagi juga.” Balas Fatin dengan penuh mengharap. Baju kurung yang baru diseterika itu diangkat untuk meneliti sekiranya masih ada kedutan.

“Emmm.. baiklah.” Aku hanya mengangguk beberapa kali.

Bukannya sekali dua dia menyuruh aku berbuat demikian. Malah setiap hari Fatin pasti akan berpesan kepadaku supaya mengejutkannya di waktu pagi. Ini adalah
kerana dia memang liat sedikit untuk bangun pagi. Aku memang sudah lali dengan situasi tersebut.

Aku melirik jam loceng di meja tulis yang sudah pun menunjukkan pukul 12.45 malam. Sesekali aku mengosok mata yang digenangi air tatkala aku menguap. Lantas aku bingkas bangun lalu berjalan menuju ke katil. Saatnya untukku masuk tidur.

***
DENDAM YANG TERPADAM 2

Aku melangkah longlai menuju ke perpustakaan. Tujuanku hanyalah satu. Untuk mencari bahan rujukan agar dapat menyiapkan assignment yang masih belum cukup isi yang perlu dilengkapkan. Selalunya waktu break begini aku akan balik ke hostel untuk menunaikan fardu zohor. Oleh kerana keadaan tidak mengizinkan aku berbuat demikian, aku mengambil peluang yang ada untuk membuat sesuatu yang lebih berfaedah. Kalau nak diikutkan sebenarnya aku tidaklah serajin ini. Maklumlah sekali-sekala nak ubah angin.

“Hai.. Nabila! Takkan seorang saja hari ini? Mana kawan-kawan yang lain?”

Aku tersentak apabila diajukan beberapa soalan ketika sedang sibuk meneliti sebuah demi sebuah tajuk buku untuk dipinjam. Seakan kukenal betul dengan suara itu. Namun aku sedikit pun mengendahkannya. Apa tidaknya, sekiranya perempuan yang menegurku tadi boleh juga ku balas. Tapi dek suara yang garau itulah membuat diriku semakin meluat. Huh.. tak sanggup rasanya aku melayan kerenah lelaki itu. Lebih baik aku beralih ke rak yang lain pula. Kalau nak diikutkan buku yang ingin kucari ada di rak tadi seperti yang dirujuk melalui OPAC.

“Amboi.. kenapa masam semacam saja muka awak ni? Macam cuka. Cuka pun tak masam macam ni. Cubalah senyum. Kan manis. Nanti taklah cepat berkedut wajah
awak tu.” Dia terus mengusik sambil menyisir rambutnya ke belakang.

Walaupun aku tahu bukan calang-calang jejaka yang menyapaku itu. Kalau diihat dari sudut rupanya memanglah tampan, cuma pemakaiannya untuk ke kuliah agak
sempoi. Maklumlah budak dari falkuti kejuteraan. Takkan nak dress up kemas-kemas kut? Bukannya nak pergi dating atau ke parti. Tetapi ini tidak bermakna aku akan
terpikat dengan ketampanannya itu.

“Huh..!” Aku mendengus marah. Lebih-lebih lagi pemuda itu cuba menghalang laluanku. Mamat ini memang mencari nahas. Sekali aku buka silat aku, mahunya kau mati..
eh.. l upa pula mana aku ada ilmu persilatan. Aku hampir tergelak mengenangkan kebodohan diriku sendiri. Namun aku cuba menahan daripada disedari oleh pemuda
yang tinggi lampai itu .

“Aik.. marah ke? Janganlah marah Nabila nanti kena jual.” Pemuda itu tersenyum meleret.

Aku berpaling ke belakang. Lebih baik aku blah. Malas nak melayan kerenah beruk seekor ini. Lebih menghairankan lagi, aku sendiri tidak pasti dari mana dia mengenali diriku dan dari mana dia mengetahui namaku. Jangan-jangan nama emak dan ayahku turut dia tahu juga.

“Eh.. eh.., nak kemana tu? Saya baru saja sampai. “ Sekali lagi pemuda itu cuba menghalang aku dari beredar.

“Woi, boleh tolong ke sana sikit tak? Saya banyak kerja ni..” suaraku agak keras tetapi perlahan untuk mengelak dari didengari oleh pelajar-pelajar lain di perpustakaan Tun Abdul Razak II.

“Err.. nanti dulu. Saya ada hal nak cakap dengan awak ni…” dia merayu.

“Hal apa? Penting sangat ke? Lagipun saya tak kenal siapa awak. Kalau awak nak tanya fasal PTAR II ni atau fasal buku-buku yang awak nak pinjam, adalah lebih baik awak tanya orang lain. Banyak lagi manusia di sini. Tak pun minta saja bantuan daripada librarian…” herdikku garang.

Aku sememangnya mengakui bahawa aku tidak berapa kenal pemuda yang selalu mengacau hidupku ini. Yang aku cam cumalah rupanya saja. Tidak lebih dari itu.
Wajah itu selalu menjelma setiap sudut di mana saja aku berada. Mungkin juga dia telah mengekori ke mana saja aku pergi. Sungguh membosankan.

Pemuda itu tegamam. Direnung mukaku tajam. Jelingan matanya merah menyala. Marah agaknya. Aku agak kaget melihat perubahan dirinya. Takut diapa-apakan aku
nanti. Ah.. aku apa peduli! Aku takkan beri muka pada mereka yang menghancurkan hidup aku ini. Walaupun bukan lelaki yang berdiri dihadapan aku ini yang menjadi
puncanya . Yang penting bagi aku semuanya sama. Aku tersenyum mengejek melihat perawakan lelaki itu. Tak semena-mena, dengan sendirinya pemuda itu berlalu.

DENDAM YANG TERPADAM 3

“Budak perempuan itu cantiklah..” Azie menelan air liur.

Terangkat kedua belah keningku mendengar pujian Azie terhadap seorang junior yang berjalan melintasi kami. Hairan. Kalau iya pun dia tu lawa janganlah sampai tak berkedip mata itu. Lebih-lebih lagi gaya yang ditunjukkan oleh Azie itu tak ubah seperti seorang lelaki memperhatikan perempuan cantik. Aku hanya mengangguk seolah mengakui kata-katanya.

“Eh.., siapa agaknya nama dia hah?” tambah Azie lagi. Hatinya kian melonjak ingin mengetahui.

“Iskh.. budak ni! Kau ingat aku ni paparazi ke? Kalau nak tahu pun, pergilah tanya tuan empunya diri..” balasku kasar. Menyesal pula rasanya berada di sisi Azie. Macam tiada topik lain. Sikit-sikit bercerita fasal perempuan cantik. Lain macam betul. Harap-harap dia bukanlah dari golongan yang suka pada kaum sejenis. Aku berdoa. Cap di kepala dibetulkan kedudukannya.

“Eleh.. rilex lah! Janganlah marah..” Azie memujukku sambil mengusap lembut bahuku. Deras saja aku menepis tangannya. Geli pula rasanya.

“Takkan cemburu kot?" Soalnya lagi.

Apa? Cemburu? Hei, tolong sikit! Ada ke patut dia kata aku cemburu. Cemburu apa bendanya? Perempuan sama perempuan. Lainlah kalau awak tu lelaki yang menjadi
kekasih aku. Tapi kalau kau ni lelaki pun tidak sekelumit pun di hati ini akan merasa cemburu. Aku mengeleng kepala tanda kekesalan. Terkelana seketika. Aku
mengalihkan pandangan ke sisi. Ku lihat Fatin melambai-lambaikan tangannya seolah memanggil aku agar pergi ke sana. Sempat juga aku mengerling ke arah Azie. Aku tersengih melihat yang dia sudah pun bercegat pinggang tanda geram.

“Eh.., apa hal kau panggil aku? “ soalku kepada Fatin setelah tiba di hadapannya. Nafas di dada yang tercungap-cungap akibat aku berlari-lari anak untuk cepat sampai ke situ belum lagi reda.

“Duduklah dulu. Nanti aku cerita.” Lantas dia menarik lembut tanganku mengajak aku duduk di sebelahnya.

“Hah.., ceritalah..” pintaku tidak sabar.

“Sekejaplah. Tak sabar-sabar..” seraya Fatin mengeluarkan sesuatu dari beg sandangnya. Aku menjengahkan kepala untuk melihat apa yang sedang dicari oleh Fatin
itu.

“Nah..” dia menghulurkan pada ku sekeping surat. Sudahlah tidak bersampul, dilipat kecil-kecil pula. Namun aku menyambut jua hulurannya itu.

“ Surat dari siapa ni?” soalku ingin tahu sambil membelek-belek surat tersebut.

“Kalau iya pun, bukalah dulu. Nanti kau tahulah…” arah Fatin. Aku menurut saja katanya seakan budak kecil. Berkerut-kerut aku membaca sebaris demi sebaris ayat yang terkandung dalam surat tersebut. Apa pula yang direpekkan oleh si penulis ini agaknya? Mahu saja disiat-siatkan lalu menempatkannya di dalam tong sampah yang kebetulan berada di sebelahku. Penuh dengan madah cinta. I like you.. You like me. Entah apa-apa.

“Siapa yang rajin sangat beri aku surat ni..?” soalku setelah selesai membaca surat itu. Perasaan bingung mula menghantui diri ini.

“Amran, classmate aku. Takkan kau tak nampak nama dia yang tertera di bawah tu..?” balas Fatin tersenyum manis sambil jari telunjuknya yang halus menuding ke arah hujung surat tersebut.

“Itu aku nampak. Yang aku nak tahu Amran tu siapa?” aku tidak begitu puas hati dengan jawapan yang Fatin berikan. Makin berkerutlah dahiku memikirkannya.

“Laaa… dia beritahu aku yang engkau kenal betul dengan dia.” Kali ini giliran dia pula mengerutkan dahinya menampakkan seribu garisan. Sesekali kepala yang tidak gatal itu digaru-garu.

“Kalau aku kenal, tak adalah aku bertanya.. mangkuk..” Hah.., ambil kau sebiji. Tak fasal-fasal kena hamun dengan aku.

“Itulah yang aku hairan tu!” Fatin berfikir sejenak. Aku hanya membatukan diri.

“Err... tak mengapalah! Lain kali kalau ada kesempatan, akan aku kenalkan kau pada dia.”

Aku mengeluh. “Oklah..” Aku melipat kembali surat tersebut lalu menyimpannya ke dalam poket seluar jeans biruku.

***
DENDAM YANG TERPADAM 4

“Err… Assalamualaikum..! Boleh tumpang tanya? Sudah pukul berapa sekarang?"

Aku berpaling. Aiseyman. Dia ini lagi. Tersengih-sengih, macamlah lawa sangat.

“Iskh.. tak ada muka lain ke?” Aku menyinga. Fail yang bewarna hijau digenggam erat tanda pelepas geram.

“Eh.., janganlah marah! Tak baik tahu ! Saya cuma bertanya saja. Pukul berapa sekarang..” Ulangnya dengan penuh santun.

“ Ah…, jangan tanya aku! Aku mana ada jam. Pergi tanya orang lain. Okey..” Aku me ngherdiknya begitu kuat. Nasib baik orang di sekeliling tidak mengambil peduli
terhadap kami berdua. Entah kenapa sejak akhir-akhir ini kerap kali aku pasti bertembung dengannya. Sampai naik hafal aku dengan rupanya.

“ Iya ke? Habis tu, di tangan awak tu apa?” balasnya sambil tersenyum mengejek. Jari telunjuknya ditudingkan ke arah pergelangan tanganku yang dihiasi dengan
sebuah jam berjenama Calvin Klien bewarna silver.

“Alamak!” aku menepuk dahi. Hendak menipu tapi tak pandai. Itulah lain kali sorokkan dulu jam tangan awak itu. Aku merenungnya dengan penuh perasaan geram.
Kulitku yang keputihan bertukar menjadi kemerahan.

“Awak ni buta ke? Ini bukannya jamlah. Ini bangle. Itu pun tak tahu ke?” nafiku serta-merta walaupun hakikatnya aku tahu yang aku tidak mungkin dapat membohonginya.
Mana ada bangle yang mempunyai nombor 1 hingga 12. Siap dengan jarum saat, minit dan jamnya sekali. Saja sebenarnya, nak cover malu. Dia tergelak kecil.
Menahan kelucuan.

“Hmm.. sorry. Aku banyak kerja nak disiapkan..” dengan kasar aku menolaknya ke tepi.

“Mak oi, ganasnya!” Dia berundur setapak. Kalau terjatuh lagi bagus. Akulah orang pertama yang akan bertepuk tangan. Aku mengatur langkah panjang-panjang
meninggalkan pemuda itu termanggu sendirian.

“Nabila, kenapa monyok saja hari ini? Ada problem ke?" Tegur Irman rakan sekelasku. Agaknya mungkin dia terkejut apabila aku menghempaskan fail yang berada di
tanganku ke atas meja dengan kuat.

“Eh.. jangan jadi penyibuklah. Pergi buat urusan kau sendiri. Jangan jaga tepi kain orang. Faham! “jerkahan ku itu teramatlah nyaring seakan harimau betina yang sedang memburu mangsanya sehinggakan seluruh penghuni kelas benombor 343 menumpukan perhatian mereka kepadaku. Mataku yang agak bundar itu terbeliak.
Kedua-belah tangan sudah pun dicegatkan ke pinggang.

“Amboi, kalau iya pun, janganlah tengking aku! Aku tanya baik-baik tahu." Irman masih cuba berlembut denganku.

“Yang kau baik sangat tu apasal? Pandai-pandailah aku settle kan sendiri..”

“Laa.. kau kan kawan aku! Tak salah rasanya….”

Belum sempat Irman menghabiskan kata-katanya dengan deras aku menangkis. “Well, excuse me! Sorry to tell you, yang kau tu bukannya kawan aku. Jadi, jangan nak
perasan ya. Lagi sekali aku dengar suara dari mulut kau aku ajukan penumbuk ni ke muka kau..!” herdik ku bersahaja lalu ku angkat tanganku sambil kelima-lima jariku digenggam erat. “Bila masa entah kau jadi kawan aku..” rungutku agak perlahan.

“Aik.. marah! Kau nak marah, marahlah. Lain kali aku tak hingin lagi bercakap dengan kau.” Balas Irman lantang. Dia mula naik angin. Namun dia tidak sepertiku kerana dia masih dapat mengawal api kemarahannya. Apa tidaknya dia mulakan dengan baik tetapi hanya aku sahaja yang mencari masalah.

DENDAM YANG TERPADAM 5

Aku duduk termenung di tepi jendela bilikku. Fikiranku melayang entah kemana. Apa yang diajarkan oleh pensyarah petang tadi sedikit pun tidak menarik minatku. Pen kilometriko kuketuk-ketuk ke atas meja. Lantas diketika itu diari biruku ku buka kembali. Helaian demi helaian kuselak. Itu sajalah yang menjadi pelepas untukku mengadu.

Bila terkenangkan peristiwa petang tadi, aku berasa sedikit menyesal. Kesian Irman. Tidak semena-mena dia menjadi mangsa amarahku. Bukannya sengaja aku
lakukan demikian. Malah aku sendiri tidak mengetahui bilakah semua ini akan berubah. Hatiku begitu keras macam batu. Luka yang kian lama berkulat masih tidak dapat kesembuhkan jua walaupun berbagai jenis ubat yang ku sapu. Hendak kubuang ingatan terhadap tragedi yang silam jauh-jauh, aku tidak berdaya. Selagi dendamku tidak terbalas selagi itulah aku tidak dapat memaafkan insan yang bernama lelaki. Keperitan masa silam sering terbayang di segenap ruang fikiranku. Kadangkala aku hampir hilang pertimbangan apabila mengingatkannya kerana saban hari ia seolah-olah ligat menari-nari dihadapanku. Walaupun aku kelihatan tabah di mata orang tuaku, namun aku sebenarnya ter tewas dengan ujian Ilahi. Tapi aku tidak lupa untuk memohon petunjuk dari yang Esa dan bermohon kepadanya agar orang yang memusnahkan hidupku akan hidup terseksa biar di dunia mahupun akhirat.

Argh! Aku menutup semula diari biruku dengan agak kuat. Perasaan geram mula menyelubungi diriku. Lalu aku menyandarkan badanku ke kerusi. Mataku terkatup rapat. Sedang aku cuba menenangkan diri, entah kenapa sekali lagi aku didatangi tetamu yang tak diundang iaitu ‘peristiwa hitam'.

Tidak kusangka. Orang yang selama ini aku sanjung kerana sifatnya yang sungguh baik dan bertanggugjawab terhadap keluargaku malahan dia juga merupakan
pakcik saudaraku sanggup menjatuhkan maruah anak saudaranya sendiri ketahap yang hina.

Aku masih ingat lagi, di ketika itu aku menunggu keputusan Sijil Pelajaran Malaysia. Untuk mengelakkan daripada masaku terbuang begitu sahaja, aku penuhi ia dengan bekerja di sebuah kilang elektronik. Itu pun atas cadangan pakcikku sendiri yang kupanggil dengan nama Pak Su. Pak Su merupakan adik ibuku. Dia berumur lewat 20 an. Namun masih belum beristeri. Ayah dan ibu menaruh harapan padanya untuk menjagaku kerana kebetulan itu dia turut bekerja di kilang tersebut di bahagian maintenance.

Setiap hari Pak Su akan menghantarku pergi dan balik dari tempat kerja dengan menaiki motosikalnya. Aku amat berterima kasih kepadanya di atas budi baiknya. Ini bermakna aku tidak perlulah menaiki bas kilang yang disediakan oleh majikanku yang memerlukan aku membayar duit pengangkutan sebanyak RM30 setiap bulan. Jimat sikit duit gajiku yang sememangnya tidak seberapa itu.

Entah kenapa tiba pada suatu hari, tergerak hatiku unutk bekerja overtime. Sambil itu bolehlah aku mengumpul duit untuk sambung belajar sekiranya aku dapat tawaran di mana-mana institusi pengajian tinggi. Al-maklum sajalah kalau mengharap wang perbelanjaan dari pendapatan ayahku sememangnya tidak mencukupi. Berapa sangatlah pendapatan yang diperolehi hasil dari menoreh getah. Ibu pula membuka warung kecil-kecilan. Menjual nasi lemak dan pisang goreng. Untuk menyara tiga orang anaknya termasuk diriku ini.

Pak Su berjanji akan menjemput aku pulang walaupun ayah ada mengatakan bahawa dia yang akan berbuat demikian. Oleh sebab aku tidak menaruh apa-apa
perasaan syak wasangka, aku hanya bersetuju dengan cadangan Pak Su itu tanpa banyak bicara. Hinggalah tiba saatnya diwaktu malam yang durjana itu. Malam yang
menyaksikan segala-galanya peristiwa hitam yang menimpa diriku. Di mana malam itu aku ternoda akibat dari perbuatan Pak Su sendiri. Aku sendiri tidak mengetahui tujuannya membawa aku ke pondok yang agak usung. Walhal pada mulanya dia ada mengatakan ingin singgah ke rumah temannya untuk menghantar barang.

Inilah yang dikatakan kerana hasutan syaitan bercampur nafsu orang jantan. Hingga dia sanggup meratah daging anak saudaranya sendiri. Aku sungguh marah berbaur dengan perasaan kecewa. Kepercayaan ku terhadapnya hilang serta-merta. Lebih buruk lagi selepas merogol aku, dia terus meninggalkan ku sendirian di pondok usang itu. Aku menangis semahu-mahunya. Kesakitan yang kualami menyebabkan aku tidak bermaya. Namun aku gagahkan kakiku untuk pulang ke rumah di dalam kesakitan ditambah pula keadaan malam yang gelap-gelita.

Tiba sahaja di rumah ibu agak terkejut melihat diriku yang berlumuran darah. Aku yang hampir pengsan dipapah naik oleh ibu. Ayah menjadi berang yang teramat
apabila mengetahui hal yang sebenar. Parang di dapur sudah mula diasah tajam.

“Jantan keparat! Engkau telah hancurkan masa depan anak aku..” Itu saja yang dapat diluahkannya. Ibu hanya menangis tersedu-sedu di sisiku. Aku? Apatah lagi. Hanya Tuhan sajalah yang tahu bagaimana perasaanku ketika itu.

“Akan kubunuh jantan siol itu..” jerkah ayah sambil menghayunkan parang yang siap diasah tinggi ke udara. Ibu hanya membisu tidak berkata apa-apa. Pak Su itu adalah adiknya. Itulah membuatkan hatinya bertambah remuk seribu.

Dengan terburu-buru ayah mengajak Zain adikku ke rumah nenek untuk mencari Pak Su. Zain hanya menurut. Langkah ayah semakin deras. Dia ingin cepat sampai ke
sana.

Apabila sampai ke pengetahuan nenek, nenek mula meraung. Tidak sangka yang anak kesayangannya melakukan perbuatan terkutuk itu. Patutlah dia tidak pulang-pulang dari jam 9.00 malam tadi. Katanya dia ingin menjemputku pulang.

Polis menjalankan siasatan setelah diadukan oleh ayahku. Bukti yang ada sudah kukuh untuk membuktikan Pak Su menerima hukuman penjara. Tetapi, polis masih tidak dapat mengesan di mana dia berada. Huh.. licik sungguh lelaki itu.

Sebermulanya dari kisah itu aku mengurungkan diri dalam bilik. Makan pun tak lalu. Tidur pula tak lena kerna asyik terbayangkan peristiwa hitam itu. Tawaran untuk ke UTM ku tolak mentah-mentah. Walaupun aku berhasrat untuk menyambung belajar hingga berjaya. Namun itu semua menjadi impian yang terkubur. Jauh di sudut hati aku menyimpan tekad untuk membalas dendam terhadap Pak Su. Bukan Pak Su sahaja malahan terhadap semua kaum lelaki. Ini megajar aku agar lebih berhati-hati pada sesiapa jua. Aku takut sekiranya kejadian ini akan berulang kembali.

Dua tahun selepas itu, aku menerima tawaran belajar di sini, di UiTM, Shah Alam. Aku mengambil keputusan untuk menerima. Itu pun atas nasihat dan dorongan kedua
orang tuaku. Hidup mesti diteruskan walau apa pun yang terjadi. Aku takkan biarkan diriku menerima kekalahan ini. Sesuatu yang terjadi pasti ada hikmahmya.

***
DENDAM YANG TERPADAM 6

Aku terdengar ketukan di pintu sekaligus salam di beri. Dengan deras aku menjawab salam tersebut. Apabila tombol dipulas, serta-merta wajah Fatin yang bujur sirih itu tersembul. Tanpa membuka sandal dengan tiba-tiba dia menegurku dari muka pintu.

“Nabila, ingat lagi pada Amran?” Aku yang pada ketika itu sedang mengesat-ngesat rambutku yang masih basah akibat baru disyampu termanggu seketika.

“Emm.. kenapa?” balasku seraya mengatur langkah menuju ke almari pakaianku.

“Dia ingin meminta maaf kepada kau.”

“Kenapa pula?” dahiku berkerut. Haru-biru dibuatnya. Jangankan kata dia ada buat silap, malahan berjumpa pun tak pernah. Alih-alih nak memohon maaf. Hairan bin
ajaib.

“Entahlah. Aku pun pelik juga ni..” balas Fatin sambil mengangkat bahu. Lalu dia mengorak langkah masuk ke bilik setelah sandal yang dipakainya dibuka.

Aku mendengus sambil berfikir sejenak.

“Semenjak dua menjak ni kan, aku lihat si Amran tu semakin kurus. Muka pun makin cengkung. Nak kata susah hati, tak nampak pun macam orang di dalam kesusahan.
Happy selalu. Ini yang membuatkan aku berasa curiga ni..” Fatin mengetap bibir.

“Tapi tidak semestinya sesetengah orang dari segi luaran kita nampak dia happy je tapi di dalam, Tuhan saja yang tahu…” balas aku pula. Aku berkata begitu kerana aku sendiri mengalami perasaan sedemikian. Bukan Fatin seorang saja malah aku pun turut berasa curiga.

“Hah.. satu lagi, dia kirim salam pada kau…”

“Wa’alaaikummussalam..” ku jawab di dalam hati. Ah.. gasak engkaulah Amran. Malas aku nak layan kau. Kalau difikirkan sangat, boleh jadi biol agaknya.

“Eh.. malam nanti aku nak makan di luar! Kau nak ikut tak??” soal Fatin mengubah topik perbualan seraya menghempaskan tubuhnya ke atas katil milikku.

“Err.. boleh juga!” balas aku acuh tak acuh.

***

DENDAM YANG TERPADAM 7

Fatin mengira jumlah duitnya di dalam dompet. Telingaku dapat menangkap keluhan kecil di bibirnya.

“Kenapa? “ Aku bertanya sekadar ingin tahu apa yang membuatkan fikirannya menjadi runsing.

“Cepat betul duit aku habis..” dia mencebikkan bibir. Melahirkan rasa kekesalan.

“Itulah engkau! Time belanja tak ingat dunia..” Dia tersengih menampakkan barisan gigi yang tersusun rapi. Dompet disimpan semula ke dalam kocek seluar jeans nya.

“Jom.. temankan aku cucuk duit sekejap..!” Fatin menarik lengan tanganku. Aku hanya mengangguk tanda setuju. Dalam perjalanan ke mesin ATM milik BSN, Fatin
sempat menjerat aku dengan beberapa soalan yang bagiku amat sensitif.

“Apa hubungan Azie dengan engkau..?”

“Kawanlah.. macam engkau dengan aku. Kenapa kau tanya macam tu..?” dahiku berkerut. Aku tidak berapa mengerti akan maksud tersirat dari kata-katanya itu.

“Hmmm.. Aku tahu yang kau memang kamceng dengan dia dan tidak bermaksud hendak memburukkan dia…”

“Apa sebenarnya yang ingin kau sampaikan pada aku..” fikiran mula berkecamuk.

“Err.. aku dengar dia tu suka pada kaum sejenis..” balas Fatin teragak-agak.

“Maksud kau lesbian..?" aku meneka. Dengan perlahan dia menangguk.

“Eh.., tak baik buat fitnah macam tu..” Aku membantah walaupun kadangkala pernah terlintas jua di benak fikiranku tentang perkara itu.

“Bukan niat aku nak menfitnah dia. Aku dengar dari sumber terdekat..”

“Siapa..?”

“Salah seorang awek dia..”

“Ceh.. kau ini..!” Aku seolah tidak mempercayainya,

“Betullah aku tak tipu. Dan engkau pula bakal menjadi salah seorang daripadanya… aku rasa lebih baik kau jauhkan diri kau daripada Azie…” terang Fatin
bersungguh-sungguh.

Aku terdiam sejenak. Meremang bulu roma. Minah ni biar betul. Ini yang membuatkan aku tidak senang duduk. Ah.. sebelum apa-apa terjadi, seperti yang Fatin katakan tadi, lebih baik aku jauhkan diri daripadanya. Tapi aku lakukan ini semua bukan kerana termakan hasutan kawan.. naluriku sendiri pernah beberapa kali berbisik akan hal yang sama.

“Ingatlah.., kita ni orang Islam..” tambahnya lagi.

“Heh.. kau ni! Itu aku taulah. Nak jalinkan hubungan dengan dia? Selisih malaikat empat puluh empat. Sia-sia saja Ibu dan ayah kau memberi didikan agama sekiranya aku terjebak dengan hubungan diluar tabii itu…” tingkahku laju. Hubungan sejenis sememangnya diharamkan oleh Islam. Itu aku tidak nafikan.

“Hish.. kau ni! Cuba elakkan daripada berkata..’Selisih Malaikat empat puluh empat tu..” Tegur Fatin agak keras lalu dia menambah lagi. “Malaikat tu tugasnya
mendoakan kesejahteraan kita tau.. takkan aku nak selisih kan mereka pula….”

“Err.. bukan itu maksud aku…” balasku terpinga-pinga.

“Habis tu..”

“Aa.. a..” aku kehilangan kata-kata. Tidak tahu apa yang apa yang harus aku jawab.

***
DENDAM YANG TERPADAM 8

Di waktu pagi minggu begini memang seronok untuk aku beristirehat. Aktiviti paling utama yang menjadi kegemaran yang akan ku lakukan adalah tidur. Lebih-lebih lagi di kala hujan renyai-renyai mendinginkan lagi tubuhku. Dengan mata yang terpejam, aku menarik selimut dan kemudian memeluk erat bantal peluk yang berbentuk ‘gula-gula’.

Nun di luar sana aku sempat terdengar ngomelan Fatin. Tetapi tidak aku hiraukan langsung. Entah perkara apa yang dibebelkan aku tidak mahu ambil peduli.

“Woi, Nabila! Tak reti-reti nak bangun?” serentak tubuhku digoncang kuat. Aku merengus marah. Tidurku diganggu. Tidak boleh tengok aku senang sedikit. Ada saja yang datang mengacau. Perangainya tak ubah macam emak aku yang sememangnya kuat berleter setiap kali sekiranya aku terlewat bangun tidur.

“Jangan kacaulah..” Pintaku keras. Aku menarik selimut lalu mengelubungkan tubuhku hingga tidak menampakkan mukaku.

“Eh.. Nabila bangunlah. Sudah pukul 9 pagi. Selalunya engkau juga yang akan bangun awal..”

Aku menurunkan selimut. Mataku dicelikkan. Ku lihat Fatin sudah pun berdiri di hadapanku.

“Semalam kau kata hari ini kau ada kelas pukul 10.30 pagi…”

“Allah..! “ aku tesentak lalu menepuk dahi.

Gila. Macam mana aku boleh lupa. Nasib baiklah ada Fatin. Kalau tidak mampus aku tidak akan hadir back up kelas hari ini. Puan Mona, pensyarahku mesti bengang
sekiranya aku ponteng kelas hari ini kerana tempoh hari sudah pun diberikan cuti untuk pelajar-pelajarnya. Takkan nak bercuti lagi kut.

Dengan sepenuh tenaga yang ada seperti kilat aku mencapai tuala dan peralatan mandi. Tergesa-gesa kakiku melangkah menuju ke bilik air. Fatin hanya ketawa
berdekah-dekah melihat aksiku seperti lipas kudung.

Seharian aku menonong jalan ke hulu ke hilir di hadapan Menara UiTM. Masuk yang ini sudah tiga kali. Namun keadaan Perwira Affin Bank masih lagi dipenuhi dengan
pelajar.

“Iskh.. diaorang ni! Time aku nak keluarkan duit, time itu juga dia orang turut menyibuk nak keluarkan duit..” gerutu hatiku melepaskan perasaan geram. Aku mengetap bibir.

Malam tadi semasa menelefon ibu, ibu ada menyatakan, keluarga di kampung tengah kesempitan duit tatkala ini. Ayah pula baru saja keluar hospital kerana sakit.
Terkejut beruk aku dibuatnya. Hampir nak melelehkan air mata. Nasib baik cuma sengal-sengal otot sahaja. Walaupun ibu tidak meminta wang dariku kerana dia tahu wang yang aku gunakan untuk tampung perbelanjaan sepanjang aku belajar di sini hasil dari wang pinjaman yang ditaja oleh PTPTN semata-mata, sebagai anak sulung yang mempunyai rasa tanggungjawab dan belas kasihan terhadap orang tuanya aku perlulah menghulurkan sebanyak mana yang aku mampu. Lebih-lebih lagi bila
terkenangkan adikku Zain dan Mahdi yang masing-masing belum jelaskan bayaran yuran SPM dan peperiksaan pertengahan dan akhir tahun.

“Psst.. psst.. Nabila.”

Huh.. pelik siapa pula yang memanggil namaku. Aku mencari di merata tempat namun gagal menangkap dari mana arah suara itu kedengaran.

“Saya di belakang awaklah..”

Aku menoleh ke belakang. Apabila aku sudah mengenal pasti tuan yang empunya suara itu. Aku mencebik. Dia ini lagi. Ke sana pun muka dia, ke sini pun muka dia juga.
Tension! Tension! Buang karan betullah. Mahu saja aku menerkam mukanya dengan kuku yang panjang ini. Aku cepat-cepat mengorak langkahku untuk mengelakkan
diri darinya.

“Awak kenal saya tak..” soalnya sambil mengekori pergerakkan ku. Dia tersengih. Tahulah gigi awak itu cantik, putih bersih tidak seperti gigiku yang agak berterabur.
Janganlah nak menayang-nayang di hadapanku.

“Mahunya tak kenal. Mana aku pergi di situlah kau berada!” Aku mengherdiknya perlahan takut didengari oleh orang di sekeliling. Nanti mereka ingat aku sedang
bergaduh dengan teman lelaki pula.

“Ok. Ok. Janganlah marah pula! Awak ada dapat surat saya tak?”

“ Surat? Surat apa? Bila masa kau kasi aku surat?.” Balasku dengan jujur. Serta-merta langkahku terhenti. Dia termenung sejenak seraya mengaru-garu kepala. Keningnya bertaut.

“Tapi.., kan saya ada kirimkan awak sekeping surat melalui Fatin..”

Ah! Mendengar saja dia menyebut nama Fatin, aku baru teringat. Ya.. dia ada memberi aku surat dan surat itu masih aku simpan. Tapi… aku lupa aku telah letakkannya di mana.

“Oh.. jadi kau ni Amran..!” aku bertanya inginkan kepastian.

“Ha’ah! Sayalah Amran..” Dia mengangguk.

“Harap awak tak marah..” tambahnya lagi.

“Hmm…oklah saya tak marah..” aku berlembut. Kali pertama aku bersikap demikian padanya. Sebenarnya aku malas nak berbual sangat dengannya. Aku nak cepat
beredar.

“Eh, nanti dulu..”

“Apasal?”

Dia menghela nafas panjang. Wajahnya berubah menjadi muram.

“Yelah, inilah kali terakhir saya dapat berjumpa dengan awak..,” balas sayu. Suaranya agak tersekat-sekat.

“Kenapa? Awak nak berpindah ke?" Hatiku sedikit melonjak mendengar rintihannya. Bahagialah aku selepas ini. Tiada lagi orang yang akan menganggu hidupku lagi.

“Err.. bukan. Cuma nak pergi jauh dari sini..” balasnya lambat-lambat.

“Pindahlah tu..”

“Boleh dikatakan juga! Dan selepas ini awak tak perlu risau kerana saya tak akan menganggu hidup awak lagi…”

Hmmm. Apasal lah sedih sangat bunyinya. Hatiku tergelak riang. Orang tengah bersedih, aku gembira sakan.

“Baguih bebenor le.. sonang sikit hidup aku..” Secara tidak sengaja perkataan itu terpacul keluar dari mulut aku.

“Janganlah awak cakap macam tu. Sedih saya mendengarnya..”

“Sedih, sedihlah! Apa saya peduli..” Aku menjelingnya tajam.

Dia tertunduk. Aku sempat menyaksikan bebola matanya mulai berkaca. Eh.. eh! Emosionallah pula. Serta-merta perasaan serba salah mula menyelubungi diri. Baru
cakap macam itu dah nak nangis. Tak gentleman lah beb. Sedikit kekesalan mulai timbul. Jangan mengadu pada mak dan ayah kau sudah. Nanti mampus dikejarnya
aku dengan parang. He.. he..


***

DENDAM YANG TERPADAM 9

“Fatin, esok aku ingat nak balik ke kampunglah..”

“Kenapa?” soal Fatin lalu berpaling memandangku. Dia melabuhkan punggung ke sisiku.

“Aku risaukan ayah aku. Makin lama makin menjadi pula sakitnya..” aku meluahkan perasaan sedihku kepada satu-satunya sahabat yang paling memahami diriku.
Sahabat suka dan duka. Itulah membuatkan aku respect kepadanya. Untung aku menjadi sahabatnya. Perlahan-lahan dia menepuk bahuku mesra.

“Tapi sebelum kau balik, jangan lupa berjumpa Puan Zubaida, resident staff kita. Nanti apa pula katanya. Tak fasal-fasal kau kena demerit 30 points…”

Aku tergelak kecil. Ceh.. siapa takut. Minggu lepas baru aku kena demerit 10 points kerana lewat pulang ke hostel sebelum jam 11 malam. Alah.. aku bukannya sengaja nak berbuat begitu. Sudah beberapa kali aku terangkan kepada Pn. Zubaida tentang kedudukan sebenar yang aku berada di sudut bacalewa dekat PTAR I untuk
berbincang mengenai group project. Tetapi langsung tidak diendahkannya. Cerewet betul. Baru lambat sikit. Lain kali kalau kau lambat biar aku pula yang demeritkan engkau pula.

“Iyalah..” balasku ringkas.

Tiba-tiba perbualan kami diganggu oleh bunyi deringan handset kepunyaan Fatin yang memainkan muzik dari lagu ‘Shape Of My Heart’. Serentak kami berdua menoleh
ke arah handset yang berjenama Nokia 3310. Ini mesti tak lain tak bukan abang dia yang telefon kerana Fatin telah setkan lagu itu khas untuk lelaki itu. Tapi bukan abang kandung tau. Abang yang emm…em.. Fatin tersenyum gembira seraya mengenyitkan mata kepadaku. Dia segera bangun untuk mendapatkan handset nya yang
ditinggalkan di atas meja tulis.

***
DENDAM YANG TERPADAM 10

“Wah.., best juga lagu KRU ni..! Apa nama tajuk lagunya? “ soal Amran sambil merapatkan telinganya ke speaker radio milik Redza. Matanya dipejamkan seolah-olah menghayati lirik lagu tersebut.

“Di Pintu Syurga. Lagu duet dengan kumpulan Elite....” balas Redza. Hampir tergelak dia melihat gelagat Amran seakan orang yang sedang mabuk cinta. Kemudian bibirnya bergerak turut sama menyanyi lagu itu dengan penuh syahdu.

“Eh.., kau tahu lirik lagu itu?” soal Amran setelah mendengar nyanyian merdu suara Redza. Redza angguk.

“Boleh tak kau tuliskan lirik lagu Di Pintu Syurga ni untuk aku..” pintanya bersungguh-sungguh.

“ Ok.. no problem! Jangan lirik, kasetnya pun aku boleh kasi pinjam..” balasnya serentak album kaset dikeluarkan dari almari pakaiannya. Lalu dilemparkan kepada
Amran. Amran menguntum senyum lalu dibelek-belek kaset itu depan dan belakang.

“Pergh.. kau memang minat dengan kumpulan ni yek..”

“Tak juga. Tapi entah kenapa aku suka dengar lagu ni. Syok pula. Kaset ini pun awek aku yang hadiahkan..”

“Romantiknya awek kau?” Amran menyindir. Redza tersengih. Mengakui kata-kata Amran. Mastura adalah seorang gadis yang paling romantik yang pernah dia temui.
Kalau bab lagu-lagu jiwang serah saja padanya. Dia mesti tahu.

“Engkau dengan Nabila macam mana?” soal Redza mengubah topik perbualan. Dia memang tahu yang sahabatnya itu menaruh hati pada gadis bernama Nabila. Kalau
tidak bahkan dia sering menyanyi 'Lagu untuk Nabila' setiap kali dia mandi. Telinga ni sampai naik putus mendengar Amran melalak.

Amran mengeluh. Dia mengelengkan kepala.

“Agaknya dah bukan jodoh aku. Sia-sia sahaja aku menyintai dia separuh mati tapi dia sikit pun tidak memberi apa-apa response..”

“Hish.. kau ni! Jangan cakap macam tu. Soal jodoh di tangan Tuhan..” Redza cuba memujuk hati sahabatnya. Beri sedikit kata peransang agar dia tidak lekas putus asa.

“Begitu juga ajal dan maut kan..” tingkah Amran dengan cepat.

Saat itu Redza terdiam. Kenapa pula dengan tiba-tiba Amran berbicara mengenai ajal dan maut? “Kenapa kau cakap macam tu..?” soalnya agak perlahan. Amran
geleng.
Dia hanya tunduk membisu. Redza tercengang melihatkan perubahan diri Amran. Ah…mungkin dia hanya bergurau. Fikirnya.

***

DENDAM YANG TERPADAM 11

Sampai saja aku di halaman rumah, aku terus melaungkan nama ibu sekuat hatiku. Gembira bukan kepalang apabila terlihat ibuku menjengahkan kepala melalui jendela rumah.

“Kak long..!” terdengar jeritan Mahdi yang sebelum itu berada di belakang rumah tapi kini sudahpun berdiri tercegat di hadapanku.

“Wah.. makin berisi kak long sekarang..!” dia mengusikku nakal. Tanpa disuruh dia menolong aku menjinjing beg galas yang ku bawa naik ke atas rumah.

“Yang kau pulak makin lama aku tengok makin tinggi..” giliran aku pula menegurnya. Kalau tak silap aku sebelum aku bertolak ke Shah Alam untuk menyambung pengajianku, ketinggian Mahdi cuma di bawah paras telinga aku tapi kini aku pula menjadi rendah daripadanya.

Dia hanya ketawa terbahak-bahak apabila mendapati aku lebih bantut daripadanya setelah mengukur jarak ketinggian antara kami berdua. Yelah dulu aku selalu
mengejek-ngejeknya dengan gelaran ‘ketot’.

“Eh.. kak long tak bawak balik apa-apa ke?” soal Mahdi tangan deras saja cuba menyelongkar untuk melihat isi di dalam perut beg galasku itu.

Ibuku sempat memukul tangannya. “Mahdi, tak elok buat macam tu..!” marah ibu. Mahdi tersengih.

“Aku ni bukannya cap duit tahu.” Tanganku pantas ingin menarik telinganya. Mahdi sempat mengelak sambil tersenyum mengejek.

“Ayah mana?” aku berpaling ke arah ibu yang mengorak langkah ke dapur. Aku mengekori ibu dari belakang.

“Ke ladang..” balas ibu spontan.

“Sakit-sakit pun ke ladang lagi?” aku mula risau dengan keadaan ayah. Degil tak bertempat. Apalah salahnya berehat saja di rumah sampai sembuh dahulu.

“Taklah, dia cuma pergi menengok Pak Long kau di sana.” Terang ibu agaklambat.

“Pak Long buat apa di ladang kita, ibu..” pintaku ingin tahu.

“Tolong ayah kaulah. Ayah kau tak suruh pun. Tapi dia yang rajin sangat. Naik segan ibu dibuatnya. Sudah banyak dia berjasa pada kita…”

Aku hanya tersenyum mendengar kata-kata ibu. Jangan ada udang di sebalik batu sudah. Aku mengalihkan tumpuanku ke dapur. Aku perhatikan lauk yang sedang
dimasak ibu.

“Wah.., ayam masak lemak cili padi. Ini makanan favourite kak long ni..” aku menelan air liur. Aku mencium aroma masakan ibu. Perut mula berkeroncong. Terasa lapar pula.

“Hah.. sudah! Kut iya pun pergilah mandi dulu.” Tegah ibu.

Aku mengelap pinggan mangkuk yang baru siap dibilas dengan tuala kecil. Namun demikian, mataku ralit memandang ayah yang sedang mengurut-urut kakinya yang
sengal dengan minyak urut. Kasihan ayah. Umur tidaklah setua mana. Tapi sakitnya yang lebih.

“Angah tak balik lagi?” soal ayah mengadap ibu.

“Belum lagi bang,“ balas ibu pula yang sedang asyik melipat kain baju yang bertimbunan di atas lantai.

“Dia tolong kawannya di gerai burger. Maklum sajalah rakan kongsi..” Ayah mengangguk lesu. Selepas ayah sakit, ayah jarang bekerja. Jadi, hasil pencarian pun agak berkurang. Zainlah yang akan mengganti tempat ayah untuk seketika. Zain memang anak yang baik. Itu aku akui. Sejak dari dulu lagi. Tetapi tercalit juga perasaan risau.
Bagaimana agaknya dia membahagikan masa antara belajar dengan bekerja. Lebih-lebih lagi dia akan menduduki SPM tidak lama lagi.

“Berapa lama kak long duduk di sini..?” soalan ayah berpindah kepadaku.

“Sampai hari Selasa, ayah!” balasku sejujurnya. Walaupun kutahu ketika itu kuliah tetap dijalankan seperti biasa tetapi terpaksa aku tinggalkan untuk sementara waktu demi keluarga. Ala.. setakat sehari dua tu apalah sangat. Pandai-pandailah aku kelentong pensyarah nanti sekiranya mereka bertanya.

“Lama betul kau bercuti. Nanti pensyarah kau tak marah ke?” ayah cuba memerangkap aku dengan soalan cepu emas. Seolah-olah dia dapat membaca telahan hatiku.
Macam ahli nujumlah pula. Aku terkedu seketika. Kepala otakku ligat berputar untuk mencari jawapan yang bernas lagi jitu.

“Err.. aa.. kak long dah minta kebenaran dia orang ayah…” aku berdusta. Jantungku mula berdegup kencang.

“Mm…” sekali lagi ayah mengangguk. Antara percaya dengan tidak. Nasib baik ayah tak bertanya lebih-lebih. Nanti mati akallah aku dibuatnya dek soalan yang
bukan-bukan.

Sesudah baldi yang kosong itu berisi dengan air, aku mengorak langkah kaki menuju ke rumah. Belum pun sempat aku memijak anak tangga, aku terdengar bunyi
deruman motor milik ayah. Kuintai-intai dari celahan tiang kayu di bawah rumah. Badanku terbongkok-bongkok seperti nenek tua.

“Oh.., Zain rupanya.”

Zain menghampiri aku. “Nah..!” dia menghulurkan aku bungkusan karung plastik yang berisi lima ekor ikan kembung bersama-sama setengah kilo sayur kobis.

“Ini saja ke?” Keningku bertaut.

“Habis tu..?” Dia mengaru kepala.

“Mana rempahnya.?”

“Rempah? Dekat dapur kan banyak. Kalau tak cukup, kak long taruh sajalah apa-apa. Janji boleh makan..”

“Kepala otak kaulah. Kau ingat masak lauk macam masak burger ke?.” herdikku garang. Mentang-mentanglah dia tak tahu memasak.

“Aik.. perli nampak? Rileks lah kak long. Ini semua perkara kecil..”

“Apa rileks-rileks? Nak rileks pergi ke kuburlah..” aku menjegilkan mata. Sudah lama rasanya aku tidak bertekak dengan adik-adikku. Paling best bila bergaduh dengan Zainlah. Dia ini kuat menjawab sikit. Macam aku juga. Barulah dikatakan adventure sikit. Dia tergelak besar sehingga ternampakkan anak tekaknya.

“Huh.” Aku mendengus.

“Kalau masakan tak sedap.. komplen..” rungutku.

“Eleh.. tak susah nak makan masakan kak long tu. Nganga mulut, suap, kunyah telan. Tak pun terus telan tak payah kunyah..” dia menyindir diringi dengan hilaian ketawa.
Aku mencebik. Geram pun ada. Memang dasar lelaki. Langsung tak hormat perempuan.

“Kak long janganlah masamkan muka tu. Kan dah tak lawa..” Zain mengusik.

“Apa? Ingat muka kau tu lawa sangat ke? Tengok muka tu hitam legam, kotor dan berminyak..” Aku menonyoh mukanya dengan jari telunjukku. Dia mengelak.

“Eleh.. dulu orang hensem apa! Orang jadi macam ni sebab sibuk bekerja.”

“Ah.. dari dulu kau memang tak hensem pun..” aku menafikannya. Walhal adikku yang seorang ni memang ada rupa. Tapi badannya kurus macam papan plywood.
Giliran aku pula mentertawakannya.

Sekembalinya aku ke Shah Alam, setelah beberapa hari bercuti, aku masuk ke bilik yang telah aku tinggalkan untuk seketika itu. Aku dapati Fatin murung saja dan duduk di bucu katil sambil berpeluk tubuh. Dia kelihatan tidak bermaya. Mukanya sembab seolah-olah baru sahaja lepas menangis. Matanya agak kemerahan. Eh, takkan rindu dekat aku kut. Aku berandaian. Aku segera merapatinya. Tudung di kepalaku serentak ditanggalkan.

“Kenapa ni, Fatin…?” ujurku lembut. Mengusap ubun-ubun kepalanya. Fatin tidak berkata-kata. Lantas dia terus memelukku. Air mata berjujuran bak air terjun. Aku tergamam seketika.

“Betul ke apa yang aku dengar ni Fatin?” soalku inginkan kepastian. Jantungku berdegup kian kencang seakan mahu luruh saja. Hatiku semakin sebak. Aku menahan air mataku daripada mengalir keluar. Dalam hati aku berdoa bahawa aku tersilap dengar.

“Agaknya orang lain tak..?” sambungku lagi.

“Astaghfirullah..” Fatin beristifar panjang. Dia kelihatan agak tenang dari tadi. Lalu dia menokok lagi. “Ini soal hidup atau mati Nabila. Buat apa aku nak tipu engkau. Amran betul-betul dah.. dah.. tak ada. Di.. dia pergi mengadap Ilahi..” Fatin cuba menahan sebak di kerongkongnya yang bagai disekat-sekat.

Aku terpempan. Lidahku menjadi kelu. Bulu romaku seakan meremang.

“Mula-mula tu aku tak percaya. Tapi Redza sendiri yang menyakinkan aku. Redza tu roommate Amran. Dan masa kejadian itu berlaku, dia ada bersama arwah. ..”
Mendengar saja perkataan arwah aku seakan hilang pertimbangan. Aku hampir tertewas. Mataku mula digenangi air mata. Mulutku terkunci tidak mampu berkata
apa-apa lagi. Amran telah pergi.. perginya takkan kembali. Aku mengurut dada. Innalillah..!!

“Itu semua takdir, Nabila!” Fatin mengigit jari. Sesekali dia menggosok-gosok matanya.

“Bagaimana perkara ini terjadi..?”

“Aku dengar khabar angin, dia pergi racing motor..”

“Racing? “ Mengucap panjang aku mendengarnya. Tak mungkin. Dari tafsiran aku, Amran bukanlah jenis orang begitu. Ini diperkukuhkan lagi cara dia melayan aku.
Walaupun aku menengking, mengherdik dan memaki hamun pemuda itu, namun tidak sedikit pun dia berkasar denganku. Dia tetap sabar dan berlembut denganku.

“Tapi engkau janganlah cepat melatah! Itu semua tidak benar..” Aku menarik nafas lega mendengar penerangan yang Fatin berikan. Dalam keadaan sedih-sedih ni pun
Fatin masih nak mereka cerita. Straight forward sajalah. Tak payah belok-belok.

“Kemalangan ini berlaku sewaktu dia dan Redza dalam perjalanan pulang ke rumah. Yang menunggang motor itu adalah Amran sendiri manakala Redza cuma pemboncengnya saja..”

“Aku harap selepas ini Nabila, kau janganlah memusuhinya lagi..”

Aku berasa agak gusar mendengar kata-kata Fatin. Air mata diseka. “Ap.. apa maksud kau..?" balasku tidak mengerti.

Fatin mengeluh.. ”Segalanya sudah Redza jelaskan padaku mengenai engkau dan Amran. Hubungan Redza dengan Amran cukup rapat. Dia selalu bercerita kepada
Redza cara kau melayani dia. Aku tidak faham mengapa kau cukup benci pada lelaki. Bukan semua lelaki itu jahat, Nabila. Sedarlah…”

Bijak sungguh kau bermain kata-kata Fatin. Engkau tidak tahu. Kau tidak tahu apa sebenarnya terjadi pada diriku. Apa yang menjadi penyebab aku bersikap demikian.

Tapi jauh di sudut hati timbul rasa kekesalan yang amat mendalam. Kekesalan yang tidak dapat ku ungkapkan dengan kata-kata. Aku tidak sepatutnya bersikap begitu
pada Amran. Kalaulah ketika dia hidup dulu aku… ahh.., segalanya sudah terlambat. Nasi sudah menjadi bubur. Amran maafkan aku. Bukan niatku untuk menyakiti hatimu malah tidak pula terlintas di lubuk sanubariku untuk memainkan perasaanmu. Jika tidak kerana lelaki jahanam itu, mungkin hatiku tidak sekeras ini. Maafkan aku Amran.
Maafkan aku.

***
Tapi jauh di sudut hati timbul rasa kekesalan yang amat mendalam. Kekesalan yang tidak dapat ku ungkapkan dengan kata-kata. Aku tidak sepatutnya bersikap begitu
pada Amran. Kalaulah ketika dia hidup dulu aku… ahh.., segalanya sudah terlambat. Nasi sudah menjadi bubur. Amran maafkan aku. Bukan niatku untuk menyakiti hatimu malah tidak pula terlintas di lubuk sanubariku untuk memainkan perasaanmu. Jika tidak kerana lelaki jahanam itu, mungkin hatiku tidak sekeras ini. Maafkan aku Amran.
Maafkan aku.

***
DENDAM YANG TERPADAM 12

“Nabila. Awak ni Nabila kan?” soal pemuda itu seraya menghampiriku. Aku memandangnya dengan penuh tanda tanya. Siapa pula lelaki ini? Tak pernah nampak pun.
Mataku tertumpu ke arah pergelangan tangannya yang berbalut. Terdapat kesan darah yang meresap di atas kain putih itu. Ingin ku bertanya. Tetepi aku batalkan saja niat hatiku itu. Aku mengangguk. Dia tersenyum.
“Jenuh saya mencari awak. Nasib baik jumpa..” dia melahirkan rasa kelegaan.

“Awak dah makan?”

“Err.. belum. Kenapa? Awak nak belanja ke?” aku berseloroh. Sebenarnya aku cuba berbaik-baik padanya.
“Ok. Jomlah..” dia mempelawa.

“Eh.. saya cuma main-main saja..” aku agak terkejut dengan pelawaannya itu.

“Tak apalah. Lagipun saya ada perkara penting nak sampaikan pada awak..” katanya bersungguh-sungguh. Aku hanya menurut.

“Sebenarnya tujuan saya berjumpa dengan awak adalah hendak menyampaikan amanat Amran..” terang pemuda itu setelah mengenalkan dirinya sebagai Redza.
Barulah aku tahu yang dia merupakan rakan karib Amran.

“Amanat? “ aku berkerut dahi. Tanganku ligat bermain-main dengan straw minuman.

“Ya.. amanat. “ dia menekankan kata-katanya.
“Pertama sampaikan salam pada awak. Kedua dia ingin sekali meminta maaf kepada awak.. dan ketiga.. err.. nanti sekejap..” Redza mengeluarkan sesuatu dari poket
kemeja. Kulihat terpandang sampul surat bewarna kuning dari tangannya. Lalu dia menyerahkan surat tersebut kepadaku. Aku menghela nafas panjang. Entah kenapa
tanganku agak terketar-ketar ketika menyambut hulurannya itu. Di hadapan sampul surat tertera namaku.

Nabila bte Mohd. Nuh
“Bukalah..” Redza mengarah.
Dengan berhati-hati aku mengoyakkan sampul surat itu. Wangian harum semerbak menusuk ke lubang hidungku. Macam bau minyak wangi 'Dashing' saja. Bisik hatiku.
Aku membaca surat itu. Aku dapati isi kandungan surat itu merupakan sebuah lagu. Lagu nyanyian kumpulan KRU dan Elite. Apa agaknya motif Amran memberikan aku
lagu ini. Aku berfikir.
“Dia berpesan, lagu tu dia hadiahkan khas untuk awak dan dia berharap yang awak akan berubah….”
Hatiku semakin terusik.

****
DENDAM YANG TERPADAM 13

“Inilah emak Amran, Puan Aishah. Dan makcik yang ini Nabila dan di sebelah tu Fatin..” Redza memperkenalkan kami kepada ibu arwah Amran. Wanita yang agak
berusia itu tersenyum simpul menyambut kami. Bersebelahan dengannya merupakan adik perempuan Amran, Suraya.

“Walaupun makcik sedih di atas pemergiannya. Namun makcik tetap redha. Syukurlah keadaan dia tidaklah teruk sangat. Sebelum dia kembali ke rahmatullah dia rajin
bersolat. Ke hulu ke hilir dengan tangan memegang Al-Quran membuatkan makcik hairan…”

Aku mendengar cerita Pn. Aisyah dengan khusyu’. Dia kelihatan tenang sekali.

“Amran ada bercerita mengenai Nabila. ..” Aku tersentak apabila namaku disebut.

“Makcik kenal kamu melalui gambar ini..” seraya dia menunjukkan gambarku. Aku bertambah-tambah terkejut. Macam mana gambar aku boleh sampai ke tangan Amran.
Aku berpaling ke arah Fatin. Kulihat dia tersenyum tawar sambil mengerakkan bibir untuk berkata sorry.

“Bertuah dia dapat berkawan Nabila. Nabila seorang gadis yang baik..” Aku tertunduk malu. Malu dengan diriku sendiri. Kerana aku bukanlah gadis begitu.

Sehingga kini masih terngiang-ngiang lagi di cuping telingaku akan suara Amran yang tak pernah lekang mengusikku. Serentak ketika itu kedengaran lagu Di Pintu
Syurga berkumandang di ruang udara. Aku cuba menghayati lirik lagu itu. Dan yang paling membuatkan sebak pabila mendengar lirik ini

“Andai daku pergi sebelummu.., kenangkan daku selalu.., di dalam doamu.. kaulah cinta pertama dan terakhir untukku.. semoga kukan menantimu setia menunggu di pintu syurga……”
Perlahan-lahan air mataku menitis. Hatiku yang dahulunya keras aku disebabkan seorang lelaki yang tidak bertanggungjawab telah dilembutkan oleh seseorang lelaki juga. Aku nekad tidak mahu mendendami mana-mana lelaki lagi selepas ini. Secara tidak sengaja dendam yang telah lama terbuku dihatiku perlahan-lahan hilang. Api yang dahulunya marak dan membakar telah mula terpadam dek air hujan yang mencurah. Allah itu Maha Berkuasa.

-TaMaT-

nizazulkarnain@bi.com.my


0 budak Comel:

Related Posts with Thumbnails

Anniversary Cik Myla ♥

Daisypath Anniversary tickers