Dosa Semalam


“Kringg…kringgg…”bunyi jam loceng di hujung kepala ku membuat aku terjaga.
“Kenapalah jam ni berbunyi masa aku sedang enak di buai mimpi”bisik ku sendiri sambil mata masih terpejam.
“1…2…3”aku membilang masa dan kedengaran satu suara.
“Hanim bangun nak, dah subuh ni”lantang suara itu disebalik pintu.
“Hanim dah bangun mak, sekejap lagi Hanim keluar”aku menolak malas selimut yang menutupi tubuh ku.Kesejukan yang mengigit tubuh ini ku lontar jauh-jauh bagi membolehkan ku menunaikan kewajipan pada yang Esa.


“Hanim kerja hari ni?”mak yang sedang leka mengacau bihun di dalam kuali bersuara.
“Kerjalah mak, lagi pun hari ini Dato’Hassan ada meeting” luah ku sambil mencapai kain lap meja.
“Baguslah Hanim kerja elok-elok, nasib baiklah Dato’ Hassan nak ambil Hanim berkerja sebagai pembantunya.Kalau tengok dari sijil Hanim, mak rasanya tak layak Hanim kerja dengan Dato’Hassan tu.”aku tahu mak dan abah banyak berkorban untuk ku tetapi walaupun aku layak untuk menyambung pelajaran nasib tidak menyebelahi ku.Abah tidak mampu untuk mengeluarkan wang bagi membiayai pelajaran ku.Berkerja sebagai pengawal keselamatan dan menanggung lima orang anak sudah terbeban ku rasa tetapi abah tidak pernah mengeluh hanya aku saja yang meminta agar abah faham dengan niat ku untuk membantunya.
“Tak tahulah mak berapa lama Dato’Hassan tu perlukan hikmat Hanim, projek di Manjung ni pun dah hampir siap.”aku tahu Dato’Hassan mengambil ku berkerja kerana dia terhutang budi dengan ku yang pernah menolongnya ketika keretanya rosak semasa mula-mula dia sampai di kampung ku.
????: Komuniti - sepaku.net http://www.sepaku.net/sepaku-ilham-kreatif/7585-dosa-semalam.html
“Kerja sajalah Nim, sampai masa Dato’Hassan tidak perlukan Hanim lagi barulah cari kerja lain.”usul mak memang sudah lama ku fikirkan.
“Hanim nak pergi bersiaplah mak kalau lambat kena tinggal bas pula”aku memohon diri setelah menolong mak mengatur pinggan di atas meja.
“Cepat sikit boleh sarapan dengan abah sekali”aku hanya menganguk dan berlalu menuju ke bilik ku.

Kerja sebagai pembantu kepada Dato’Hassan mengajar aku tentang sebuah perjuangan.Dato’Hassan tidak kedekut menghulurkan ilmu kepada ku.Sering kali beliau mengingatkan ku bahawa walau setinggi mananya ilmu yang kita tuntut kalau tidak tahu mengunakan akal fikiran tidak berguna kita belajar hingga ke hujung dunia.Aku menjadikan kata-katanya sebagai satu azimat untuk diri ku.Bagi ku mempunyai majikan seperti Dato’ Hassan adalah satu rahmat yang tidak ternilai.Beliau tidak cerewet dan aku boleh berbincang kalau ada sebarang masalah tentang kerja.Pesannya jangan malu untuk bertanya daripada kita berlagak pandai.Setiap hujung bulan beliau akan memastikan yang beliau akan ke Kuala Lumpur untuk bertemu dengan keluarganya.Kadang-kala isterinya datang ke daerah Manjung ini untuk berada disisinya.Walaupun anak-anaknya yang seramai empat orang sudah berkerjaya tetapi mereka akan menelefon Dato’ Hassan untuk bertanya khabar.Anak-anaknya tidak sombong dan memilih dalam berkawan hasil dari didikan Dato’Hassan dan isterinya.Itulah contoh orang yang kaya dalam serba serbi.
Hanya aku saja Nurul Hanim Hamidi yang masih merangkak-rangkak dalam membentuk kehidupan dan hala tuju ku.

“Asalamualaikum Hanim, pagi-pagi dah termenung ingatkan siapa cik abang ke?”terperanjat bila disergah oleh Dato’ Hassan.
????: Komuniti - sepaku.net http://www.sepaku.net/showthread.php?t=7585
“Walaikumsalam Dato’, maaf Hanim tak perasan Dato’ masuk tadi”merona merah muka ku bila Dato’Hassan masih tersenyum memandang ku.
“Itulah asyik ingat abang saja mana nak perasan saya masuk”usik Dato’ Hassan lagi.
“Mana ada Dato’ ni ke situ pula, siapalah saya ni Dato’ yang nak ingatkan orang”aku tahu setakat mana diri ku patut berada.
“Hanim…Hanimmm…kalau anak saya belum kahwin lagi saya jadikan awak menantu saya”aku rasa Dato’ hari ini sudah lari dari landasan gurauan kami.
“Dato’ ni dah mulalah tu” aku rasa segan bila Dato’ sering berkata demikian setiap kali kami berbicara.Apa yang dia pandang pada ku tidak aku ketahui tetapi Dato’sering memuji ku yang masih menjaga adat ketimuran dan sopan santun dalam pergaulan ku.
“Okeylah saya kalah”Dato’akhirnya menutup hal ini dengan rasa bersalah.
“Baiklah apa yang perlu saya buat hari ini”bicara Dato’ sambil menolak pintu biliknya.
“Dato’ada temujanji dengan Encik Rajakrisnan dari syarikat Raj & Son Sdn Bhd ditapak projek jam sebelah pagi, jam satu petang ada janji makan tengahari di Hotel Singgahsana di Ipoh dengan Encik Lim yang loyar buruk tu dan petang ada mesyuarat dengan semua pegawai di sini berkenaan laporan bulanan mereka.”aku menulis tanpa memandang wajah Dato’ Hassan yang sedang tersenyum.
“Kenapa Dato’tersenyum ni, sakit ke?”pelik dengan telatah Dato’ hari ini.Pergaulan kami yang agak rapat menjadikan aku suka mengusik Dato’ tidak kira masa.
“Apa yang awak anti sangat dengan Encik Lim tu Hanim?”Dato’masih tersenyum memandang ku.
“Encik Lim tu gatal nak mampus”cepat aku menutup mulut ku bila terasa melampau dengan kata-kata ku.
“Awak jangan Hanim nanti awak jauh cinta dengan dia baru awak tahu”usik Dato’lagi.
“Dato’ ni kan malaslah Hanim nak layan baik Hanim keluar dulu”aku segera bangun meninggalkan Dato’ yang masih ketawa melihat gelagat ku sambil mengeleng kepala.


Kerja yang menimbun sambil mengatur setiap janji temu Dato’Hassan kadang kala aku terlupa waktu makan.Aku sering menyuruh Khatijah membungkuskan aku roti atau kuih untuk aku mengalas perut sebelum sampai ke rumah.Bukan tidak pernah kawan-kawan di pejabat ini menegur aku yang jarang untuk menyertai mereka keluar makan.Di kawasan Manjung apa yang hendak di pilih sangat pasal makanan kerana semuanya sama lain lah kalau di Ipoh jadi lebih baik aku makan masakan mak di rumah.Telefon di sisi berbunyi mematikan lamuanan ku.
“Selamat tengahari Bersatu Holdings Berhad”walaupun malas untuk aku mengangkat telefon masa makan tengahari ini ku gagah juga.
“Boleh I bercakap dengan Dato’ Hassan?”suara di hujung talian bergema sebaik saja aku habis menjawab.
“Maaf encik Dato’Hassan tiada, boleh saya tahu siapa di talian?”aku bertanya.
“Kalau begitu sambungkan dengan setiausahannya”arahnya tanpa memberi aku jawapan.
“Sayalah setiausahannya”jawab ku selamba.Geram dengan cara berlagak dia memberi arahan.
“Ohh…U setiausahanya I ingatkan U ni penyambut tetamu”dari nadanya aku tahu dia menyindirku.Dia ingat di Manjung ni orang bodoh saja yang tinggal.
“Boleh saya tahu nama encik?”aku cuba mengawal suara ku walau dada ini rasa bergelodak.
“U siapa nama?”aku rasa manusia di hujung talian sana ada masalah pendengaran agaknya.
“Tak kan setiausaha pada seorang Dato’ tiada nama pula”mungkin dia ini sengaja hendak menyalakan api kemarahanku.
“Tenang Hanim..tenang…banyakkan bersabar…tarik nafas perlahan-lahan”bisik hati ku.
“Saya Nurul Hanim dan boleh saya tahu siapa nama encik?”aku masih cuba mengawal keadaan.
“Nurul Hanim…erhmmm..sedap nama tu sesedap suara di hujung sana”aku mendengus keras bila mendengar bicara lembut suara di hujung talian.
“Kalau encik tidak mahu memberi tahu nama encik lebih baik saya letakkan telefon ni”akhirnya aku tidak dapat mengawal kemarahan ku.
“U marah?”geramnya bila orang di sana masih cuba mencurah minyak pada ku.
“Kalau U marah nanti bila I sampai di sana I belanja U makan okey”kalaulah orang ini ada di depan ku mungkin kepalanya sudah lama aku luku.
“Ohh iya…. U cakap dengan Dato”Hassan, Ariff Aris telefon dan suruh Dato’ call I semula iya Hanim sayangggg”terdengar suara itu tertawa sebelum talian diputuskan.
Tergaman aku seketika dengan luahan bersahaja lelaki itu.
“Ariff Aris”bisik ku perlahan dan nama itu seakan sebati dengan lidah ku.


0 budak Comel:

Related Posts with Thumbnails

Anniversary Cik Myla ♥

Daisypath Anniversary tickers