Cerpen : Dah jodoh


Habis sudah kering air mataku. Semuanya kerana seorang lelaki. Aku duduk termenung. Memikir. Dungu sangatkah aku hingga menangis semalaman kerana kata-kata Riz?
“Ala…Iya? Aku dengan Iya? Hahaha…Lawak antarabangsa betul. .. Otak aku ni masih waras lagi…Okey! Aku akui Iya tu baik and sweet…butt….tak bermaksud aku suka. Aku layan dia as best friend…..” Entah kenapa petang itu, aku tergerak hati ke rumah Riz. Mungkin tuhan mahu tunjukkan kebenaran. Aku masuk ke rumahnya senyap-senyap tanpa memberi salam. Konon nak buat kejutan. Habis-habis aku tercuri dengar perbualannya dengan Haiqal.

Huargh!!!! Aku bangun dan memandang ke cermin. Hodoh sangatkah aku. Aku tatap wajahku…Tak adalah hodoh mana jika dibanding dengan budak-budak perempuan lain. Cantik??? Hidungku tak mancung mana…Mata tak adalah bulat…bibir tak monggel tapi itu semua tak penting sangat. Riz sendiri cakap…aku baik dan sweet…Tak cukup lagi ke wahai Riz ???

2 minggu kmdian….
Dua minggu kemudian aku acap kali mengelak daripada lelaki itu. Bukan berdendam tapi aku malu. Selama ini aku rasakan aku lengkap dihadapannya tapi sebaliknya. Hinggalah satu hari, Riz menunggu aku di hadapan kelas. Aku buat tak tahu…Dia berdiri di tepi pintu dan menyorot pandangan langkahku.
“Cik Iya saya…”Panggilnya manja. Aku teruskan langkah. Tapi kenapa aku melangkah dengan perlahan. Aku hairan dengan diri. ‘Iya saya…’Ah! Itu kelemahanku. Kenapa dia menyatakan ‘Iya saya…’Aku miliknya kah? Selepas beberapa kali Riz memanggil dan mengikut langkahku akhirnya tanganku ditarik. Aku terhenti langkah dan memandangnya. Dia diam. Aku diam.
“Kenapa? ”tanyanya sepatah. Aku pandangnya sebelum merentap tanganku perlahan.
“Tak ada apa-apa…Awak jangan kaco saya. Saya nak gi kelas ni…”
“Pergi mana? ”
“Kelas lah…”
“Kelas apa?”
“Kelaslah!”Aku mula menekan suara.
“Setahu saya…jadual awak free sekarang. Kalo adapun kejap lagi pukul dua…Kelas dengan Prof Aisha…” Aku seperti ‘terkalah’. Satu lagi kelamahanku dan kekuatan Riz.
“Awak buat salah dengan saya ke?” Aku seperti hendak ketawa. Pandai betul Riz…Ashik Aku sahaja yang buat salah? Habis tu dia baik sangat ke? Awak buat salah dengan saya ke…? Aku ajuk dalam hati. “Tak..”
“So ?Kenapa elak dari saya. Selalu every thurs..kita gi library. Semalam…saya tunggu awak. Awak tak datang. Saya Call tak jawab, saya mesej tak reply and miss call tak ada respond…Awak tak sihat ke? Ke…merajuk?”
“Merajuk ke pasal pulak? “ “Alah…girl. Setiap bulan takada angin tak boleh. Tapi tu boleh diterima. Yang peliknya..awak. Dah 2 week awak elak diri…Saya perasanlah…”Riz mula belagak sebagai lelaki sejati. Konon peka akan aku…Dia menarik aku duduk di kerusi yang ada. Aku ikut sahaja. Kemudian dia berlari ke peti minuman dan datang semula lalu menghulurkan setin pepsi padaku. Aku menyambut. “Minumlah dulu. Bagi sejuk hati dalam badan awak tu…”perlinya. Aku teguk air tersebut, Begitu juga dia.
“So…boleh kita sambung…? Please Iya…Janganlah elak-elak macam ni… Kadang-kadang saya penat. Saya fikir, saya kejar…saya buat andaian…Semua pasal awak. Tapi saya tak ada jawapan…yang ada bila saya tanya, awak buat mulut bisu awak tu…”mulut bisu? Argh! Pedasnya…
“Jadi…awak menyesal kawan dengan saya ?” Aku memberanikan diri bertanya. Dia mengeluh. Matanya dalam memandang anak mataku. “Menyesal tak tapi terkilan…Kita kawan start sems satu and now sems enam. Tiga tahun…Tapi saya still tak kenal dengan sikap awak. Awak merajuk tak pasal-pasal. Tu yang paling saya tak tahan”
“Siapa kata saya merajuk ?” aku berdalih. Dia ketawa perlahan. Saat dia ketawa aku ingin menangis. Aku tiba-tiba teringat bahawa lelaki yang ada di hadapanku ini pernah meluahkan kata-kata yang menghiris, mencucuk dan menikam hatiku.
“So…tak merajuklah ni?”aku buat bodoh. Aku tunduk dan tiba-tiba buat-buat ketawa. Aku memang bodoh tapi sebenarnya aku malas lagi hendak berpanjang-panjangan.
“Hah…macam tulah. Tengok Iya siapa? Iya saya jugak…”katanya lalu memicit hidungku. Aku buat-buat terjega mataku. Dia ketawa. Aku senyum namun sedangkan dalam hati seakan dititis lilin panas yang cair.



5 bulan kemudian….

Hingga tamat pengajian kami, aku dan Riz sekadar gitu-gitu sahaja Lagian dia telah bekerja di syarikat bapa saudaranya. Aku pula sekadar menjadi cikgu sementara sehingga bulan hadapan. Bulan hadapan aku akan ke Penang, bekerja di syarikat Mior Gah Holding. Itu pun atas bantuan Riz aku dapat bekerja di situ. Riz minta bantuan sepupunya.
Kalo dahulu kami agak rapat, kini tidak lagi seperti dahulu. Aku terasa menyesal. Kenapa lah aku tidak pernah meluahkan perasaanku. Sedang aku dahulu diberi peluang selama enam sems. Apasalahnya kadang-kadang perigi mencari timba? Kesannya, timbaku hilang dan aku menjadi perigi buta, kering dan tidak berpenghuni. Arhgh…Tiba-tiba aku kesiankan pada diriku…

Bertahun kemudian….
Pejam celik dan pejam selik…hari bertukar bulan dan bertukar tahun. Aku telah bertahun menetap di Peneng. Riz pula masih di Kuala Lumpur. Kami tidak kerap lagi berhubung. Ada pun sebulan sekali dua. Itupun by e-mel. Kalo dahulu hari jadiku tercacat dalam diarinya, kini tak lagi. Buktinya, kelmarin sebarang ingatan genap aku 25 tahun tidak ku terima darinya. Tapi aku tidaklah sesedih mana. Itu adat orang bertepuk sebelah tangan.

“Iya…Nazmi ajak hang keluar yek ??? Jahat hang ye! Cek yang pancing, hang yang dapat hasil no…”Aku tersedar. Mila ni ada-ada sahaja. Entah dari mana lah dia tahu Nazmi ajak aku keluar. Setahuku, aku dan Norin aje yang tahu. Itu pun kebetulan Norin tahu. Dia ada ketika Nazmi mengajak aku keluar. “Cek tak kira…Hang bawa cek sekali..Amboi! Geram tau?” Manja nada Mila. Aku senyum sebelum menggeleng.
“Tak tau…:usikku.
Dia ketawa. “Mil…cik Nazmi tu baik ke?” tanyaku serius.
“Awat yang tak baiknya, dia staf penyapu kat syarikat Centre tu tahu…Hang bukan tak tahu, anak datin kita tu. Si Nisa tu dok tergila kat Nazmi…”Aku diam. Sekadar mendengar Mila bercerita tentang Nazmi. Sesekali ingatanku membandingkan Nazmi dan Riz. Tetap aku melihat Riz lebih sempurna… Jahatnya aku!

Betul Nazmi memang baik dan manis. Dia tidak kayu! Maksudku dia pandai memancingku. Nazmi macam Riz Cuma tutur kata Nazmi lagi sopan. Kerana itu aku beranikan diri berkawan dengannya namun tidaklah serius mana. Aku cuba membatas pergaulanku darinya namun tidak berjaya. Nazmi macam Riz. Hingga suatu hari dia memberanikan diri mengajak aku kerumahnya di Shah Alam. Hujung minggu depan rumahnya ada sedikit majlis. Aku keberatan hendak pergi. Namun aku tidak terus menolak. Sekadar menyatakan kan jika aku mempunyai ruang dan bekesempatan sahaja aku akan pergi. Dia seakan kecewa. Melihat kekecewaanya, aku ‘ t e r j a n j i ’ untuk pergi.

Petang khamis, sekeping sampul surat bewarna ungu terletak di atas mejaku. Aku memandang lama. Tertera nama penuhku berserta alamat syarikat. Sampul kad kahwin. Tekaku sebaik melihat keunikan dan bau sampul itu. Aku buka dengan perlahan. Hatiku menangis, mataku menyampaikan titisannya. Setitis air mataku mengalir. Kad Walimatulurus. Yakni pernikahan antara Mohamad Hariz Rizal dengan Nuri Insyirah pada 23 oktober. Aku genggam kad tersebut. Nuri Insyirah ??? Bukankah itu budak program komunikasi? Bukankah dia duduk beberapa bilik daripada bilikku ketika aku menetap di asrama dahulu. Patutlah, gadis itu sering menjeling padaku. Ingatan ku berpusing dan terus mengimbau. Ah! Ya Allah…kenapalah sedikit pun aku tidak mengetahui bahawa mereka pasangan kekasih. Dahulu, maksudnya tujuan Riz ke kolejku bukanlah sekadar berjumpa denganku, menghantar nota, KFC atau laksam kesukaanku tapi lebih untuk berjumpa dengan Insyirah….Aku seperti tertipu ketika itu. ..

Hujung minggu itu, aku pulang ke rumah emak. Hilangkan rasa rindu setelah empat bulan tidak pulang. Terpedih pula di hati ini bila melihat teman sekolahku, jiran di sebelah membuat kenduri perkahwinan. Beberapa hari kemudian, Ruziah pula bernikah. Kadang-kadang mereka seperti mengejek aku pula. Minggu hadapan pula kenduri Riz dan Nazmi. Aku seakan diperli oleh majlis-majlis perkahwinan ini… Malam itu aku memandang lama kad itu. Manakala sebelah tanganku memegang handset. Aku clik phone book dan nama Riz tertera..Ingin sekali aku menelefonnya tapi untuk apa? Lama berfikir aku berkeputusan. Yang lepas adalah lepas. Riz kenangan lalu. Dia bukan lagi kepunyaanku tapi bakal bergelar suami orang. Entah-entah dia tengah berbahagia… Aku terus mendail Nazmi. Hujung telefon terdengar suaranya…Suara dia lebih lembut daripada Riz. Aku membanding tanpa disedari.

“You jadi ikut I tak nanti? I teringin nak kenalkan you dengan my family…”
“Kenapa You nak kenalkan I dengan family You?”
“You tak sudi?”
“Bukan…biar I berterus terang…You tahu seorang perempuan tu kompleks. Bila you ajak dia berjumpa dengan keluarga you, seribu satu maksud ada dalam dirinya…Begitu juga I ”
“Okey…Biar I pula berterus terang…You cakap, perempuan itu kompleks kan, tapi lelaki tu mudah sahaja. Bila dia ajak you kerumahnya, mean dia serius dengan you. Dia tak da seribu satu makna. Just satu sahaja…Dia suka kat you…”Aku terkedu. Sedikit namun padat kata-kata Nazmi. Aku menangis dihujung telefon. Kali pertama seorang lelaki meluahkan cinta padaku…
“Are you okey Iya ??? “Tanya Nazmi. Aku meyorokkan suaraku yang sedikit berubah kerana menangis tadi. “Okey…” “I serius Iya…I suka dekat you…I nak kenalkan you dengan semua orang…I nak orang tahu, only You dekat hati I”
“ Nazmi…jangan terburu-buru…You tak kenal I”
“Kenapa? You isteri orang..?”
“Tak”
“Tunang?”
“Tak”
“Girlfriend?”
“Tak…”
“So apa lagi penghalangnya? Ke you dah ada someone dalam hati you?”
Aku diam. Lama. Nazmi menunggu.
“Nazmi macam mana…I tak tahu.I tak nak tipu u… I dah tersuka pada dia. Lama I suka pada dia. Kadang-kadang I rendahkan diri I untuk dia…I pura-pura tak kisah apa dia buat pada I. Lama I suka kat dia…I tunggu dia tapi…now dia bakal jadi milik orang lain….” Aku mula menangis. Nazmi diam. Mungkin terkejut mendengar ceritaku. Mungkin dia rasa tertipu kerana selama ini aku melayannya namun hatiku pada orang lain.

“Maafkan I…I tak tolak you…Tak ada niat pun. Tapi I rasa perasaan I untuk dia, diri I untuk dia…Kenapa I jadi macam ni Nazmi?” Nazmi diam.
“You suka kat dia lagi?”
“Tak tahu…I kosong sekarang…”
“Kenapa you tak pernah citer dekat I. Lima bulan kita kawan…Lima bulan Iya…”
“Sejak I terima kad dia, I jadi tak tentu…I cintakan dia dulu. Dia buat segala untuk I tapi I tak pernah cakap I suka kat dia…I nyesal. Kalo boleh I nak putar masa…I nak cakap pada Mohamad Hariz Rizal I suka kat dia… ” Nazmi diam. Lama! Macam berfikir.
“Tapi dia nak kahwin dah…You kena terima” baru dia mahu berkata namun nada Nazmi sedikit kecewa. Aku menangis lagi . Seketika kemudian talian mati. Aku tahu Nazmi kecewa.


Aku tak tahu. Terkadang aku rasa bersalah pada Nazmi. Dia seperti mangsa akan keadaan yang aku sendiri wujudkan. Aku kesian padanya dan marah pada diriku. Riz pulak? Ah…Riz pun tak bersalah. Benar perempuan memang kompleks! Dua hari Nazmi tidak menghubungiku. Aku tak tahu samada esok aku perlu ke majlis dirumahnya..Awal pagi aku terima sekeping kad dan sebakul epal. Epal ??? Aku penuh tanda tanya? Aku bukak kad tersebut dengan perlahan. Ada bait-bait kata…

Perempuan itu ibarat sebiji epal…Epal yang tak berkualiti akan mudah berguguran ke tanah dan di kutip pelbagai jenis orang. Namun epal yang baik nun jauh di hujung pokok. Terkadang epal itu risau. Mengapalah aku tidak dipetik orang? Lantas dia merendahkan dirinya dan membiarkan dirinya dipetik orang. Namun sebenarnya ia alpa kerana ia telah Allah swt jadikan tinggi martabatnya. Hanya pemuda yang benar layak sahaja yang dapat memetik hatinya. Itupun pemuda yang diizinkanNya demi memelihara diri dan hati perempuan tersebut..… Ikhlas kerana Allah, Mohd Anaz Nazmi


Aku termanggu dan merenung epal yang merah menyala itu. Adakah aku dalam kalangan epal-epal ini atau masih lagi epal di atas pokok ??? Aku menangis lagi
Semuanya nampak mudah. Aku yakin Riz bukanlah pemetik atau penimbaku. Aku pilih Nazmi dan ku pinta biarlah ingatanku pada Riz hilang selamanya. Awal pagi, Nazmi mengambilku. Hari ini dia akan membawaku ke rumahnya. Aku pilih Nazmi, aku tinggalkan majlis perkahwinan Riz. Sebelum sampai ke rumahnya. Nazmi menyatakan bahawa dia tidak kisah apa yang terjadi selepas ini kerana aku miliknya. Aku pelik, terpikir pula bila Nazmi bercakap begitu seakan hubungan kami ditentang oleh keluarganya. Aku angguk sahaja.
Akhirnya aku faham maksud kata-katanya. Aku faham caturan tuhan. Tidak ku sangka, aku ke majlis perkahwinan Riz. Riz adik Nazmi…Mereka hanya berbeza 2 tahun. Aku terasa lenguh lututnya. Namun aku buat tidak kisah. Terkadang, mataku bertembung Riz. Riz kelihatan bahagia tetapi wajahnya sedikit terganggu. Apatah lagi bila Nazmi memperkenalkan aku pada keluarganya sebagai teman hati. Saat aku bersalam dengan Riz, tangannya sejuk. Aku lihat matanya tidak berhenti memandangku. Aku sempat juga melihat Nazmi mencuri pandang kami. Namun aku tenang. Aku semakin sedar akan permainan ini. Aku mengucapkan tahniah pada Riz dan Insyirah sebelum berlari ke arah Nazmi yang memanggilku.
“Itulah Riz, Nazmi…” Bisikku lembut.
“Saya tahu…Awak macam mana…” Nazmi tenang
“Saya nak jadi sebiji epal yang hanya boleh dipetik oleh awak…”ucapku ikhlas.Dia menarik tanganku dan meletakkan ke dadanya…
‘‘Epal tu dah lama di petik dan di jeruk untuk disimpan disini…”tunjuknya.
“Laa…awak jeruk saya?”usikku. Nazmi angguk selamba. Aku tertawa.
Sesekali aku mencuri pandang pada Riz. Aku tahu dia mencuri pandangku jua. Dari gayanya, dia bahagia. Aku pun bahagia...Sungguhnya, jodoh tak kemana. Kalau bukan Riz untukku, tetap bukan... Tuhan maha adil. Diciptakan Riz sekadar bergelar bakal adik iparku..Dan diciptakan Nazmi untuk teman hidupku. Alhamdulillah! Aku bersyukur.

Nukilan : Ruby Raudah


0 budak Comel:

Related Posts with Thumbnails

Anniversary Cik Myla ♥

Daisypath Anniversary tickers