Panggilan terakhir seorang guru..


Cik Alia Kartina. Bagiku sebaris nama itu amat unik…dan nama yang unik inilah yang telah menjadi penyambung kepada lakaran sejarah kehidupanku. Namun sayangnya aku tidak mengerti akan percaturan yang di aturkan oleh Ilahi.
Sehingga kini, sebaris nama masih bermukim di hati ini dan biarlah ia kekal bersemadi di situ.

Kupandang ke kanan, ke kiri, ke depan, dan kebelakang. Set!! Dengan penuh perasaan kepura-puraan, aku menyelitkan buku-buku di tangan ku itu ke dalam beg sandang yang kubawa itu. Bukannya apa, kad perpustakaan yang dibekalkan oleh pihak sekolah kepadaku hilang. Sampai sekarang aku masih belum membuat kad perpustakaan yang baru. Dan sesungguhnya ianya telah memberi kesan yang amat mendalam kepadaku yang amat tergila-gilakan buku sains fiksyen dan juga beberapa jenis buah novel. Aku amat tertarik pada buku yang memaparkan pelbagai warna yang cantik dan berwarna-warni. Perhatianku akan tertumpu sepenuhnya pada buku, malahan jika aku sudah mendapat sesebuah buku, makan minumku sudah tidak kuhiraukan lagi.

‘Kamu…yang pegang beg sandang warna hitam, berdiri di situ!!!’
Zappp!!! Aku tersentak. Akukah itu? Perlahan aku pusingkan badanku. Kulihat seorang perempuan asing menuju ke arahku. Dan terus kian menghampiriku. Dan aku pula hanya menunggu saat dan waktunya.

‘Kamu mencuri buku perpustakaan ye…’
Perempuan itu berbisik keras ke arahku. Hanya cukup untuk didengari oleh kami berdua sahaja.
Sekali lagi…aku…huh kelu lidah untuk kuberbicara. Kali pertama aku ‘tertangkap’. Dalam usaha aku menyusun petah bicara, otakku masih mampu bergerak memikirkan siapakah gerangan perempuan ini. Ataupun lebih tepat, wanita ini sudah ada yang punyakah? Cis, dalam diam aku masih mampu bergurau walaupun diriku sudah berada di dalam mulut buaya saat ini.

‘Cikgu tanya, kamu mencuri buku perpustakaankah?’
‘Errr..sebenarnya cikgu, saya…saya…sebenarnya…errr….’
‘Sebenarnya…sebenarya…apa?’
Oo cikgu baru rupanya. Terkejut aku apabila dia berbisik keras menagih jawapan daripadaku.
‘Siapa nama awak?’
‘Nama saya Tengku Alia Zafrina Tengku Hamid, cikgu.’ Dalam getarnya aku masih mampu menjawab.
‘Terus terang saya katakana saya nampak apa yang awak buat tadi. Kali ini, cikgu lepaskan awak. Jangan sampai cikgu tangkap kamu lagi buat kali kedua. Bye Tengku Alia Zafrina Tengku Hamid.’

Aku ditinggalkan terpinga-pinga. Biar betul cikgu ni? Baiknya dia. Tapi aku benci cikgu tu. Inilah kali pertama nama aku disebut dengan penuh. Bencinya!!! Huh…betul-betul benci!

Itulah pertemuan yang pertama aku dengan cikgu baru itu. kami berjumpa kerana aku membuat perangai. Kali pertama aku merasakan serba salah. Dalam diam, aku meletakkan kembali buku itu ke tempat asalnya.

Malam itu, seperti biasa aku ‘online’ . Aku ‘chatting’ bersama rakan lamaku. Sehingga lewat malam. Banyak perkara yang kami borakkan. Itupun sebab telah lama kami tidak ‘bersua’ di alam siber ini. Jam 4.30 pagi, aku menutup suis komputer. Selepas itu, aku berjalan terus menuju ke arah katil kesayanganku.

Nah itu dia! Natijahnya aku terima pada pagi itu juga. Aku ditahan kerana lewat sampai di sekolah pada pagi itu. Yang hairannya, boleh pulak aku seorang sahaja yang lewat. Memang dah nasib agaknya.

‘Alia, jom saya bawa awak jumpa cikgu yang bertugas hari ni. Ini adalah arahan dia.’

Dan aku mengeluh lagi. tanpa bersoal jawab, aku mengekori pengawas yang bertugas pada pagi itu. Ha, cikgu ini lagi!! aduh! Sudah jatuh ditimpa tangga…

‘Awak lagi, Tengku Alia Zafrina Tengku Hamid? Kenapa lewat pagi ini? Ni kali kedua saya tangkap kesalahan awak. Apa alasan awak?’
‘Saya..saya..eerrr..’
‘Errr…errr…itulah jawapan awak ye Tengku Alia Zafrina Tengku Hamid? Sebagai hukuman, cikgu nak awak kemaskan meja cikgu masa rehat nanti. Bolehkan Tengku Alia Zafrina Tengku Hamid?’
Bencinya aku! Cikgu itu berterusan memanggilku dengan nama penuhku.
‘Boleh tak cikgu jangan sebut nama penuh saya? Masuk ni kali ketiga dah cikgu sebut nama penuh saya’ aku membentak keras.

Sesaaat…
Dua saat…

Suasana menjadi sepi. Aku dapat lihat air mukanya yang berubah. Aku terlalu keraskah…namun seketika selepas itu…
‘Kenapa? Tak bolehke saya sebut nama penuh awak? Ala baru 3 kali. Manala tahu, ini kali terakhir saya panggil nama penuh awak dan tidak ada orang yang memanggil nama penuh awakkan? Jadi biarla saya yang panggil, biar saya jadi yang teristimewa sikit. Baru awak ingat dekat saya. Okla…dah lewat ni, pergila masuk ke kelas. Maafkan cikgu ye… cepat-cepat masuk kelas’

Aku pantas bergegas meninggalkan ruang bilik guru itu. Aku sudah terlewat benar untuk menhadiri kelas ekonomi. Habisla, nanti kena marah oleh Miss Tan. Aduh, habisla. Hari itu berlalu dengan lambat sekali aku rasakan. Dan seperti yang diarahkan, aku membersihkan tempat Cikgu Alia. Selepas itu, aku meneruskan waktu pembelajaranku.

Perutku sudah berbunyi, lantaran aku tidak sempat untuk membeli makanan pada waktu rehat. Aku bergegas keluar dari bilik darjah. Aku ingin segera pulang ke rumah.

Tanpa aku sedari, sewaktu melintas jalan…

‘Alia…tepi cepat, kereta tu!!! Cepat! Alia!!’
Aku terpaku. Aku menoleh ke arah suara itu. benarkah dia yang memanggilku dengan panggilan itu. Aku melihat dia yang menjerit-jerit. Akhirnya… akhirnya dia memanggil namaku dengan panggilan yang pendek. Namun itu semua hanya untuk seketika…hanya seketika. Pandanganku mula kelam…
Saat aku membuka mataku…aku melihat umi dan abah setia berada di sampingku. Aku mula mengingati kembali apa yang terjadi…

‘Umi, ada tak cikgu adik datang? Perempuan? Yang cantik manis itu?’

Umi tidak menjawab pertanyaanku. Air matanya mengalir tanpa dipinta.Dan segalanya terjawab…segala-galanya, sehingga aku tidak punya ruang untuk bertanya lagi…tidak lagi..

Rupa-rupanya Cikgu Alia merempuh ke arah aku, kerana aku masih tidak berganjak sewaktu dia memberi amaran padaku. Dan rupanya, dia yang menyelamatkan aku…sedangkan dia sendiri…Arghhh..sukarnya untuk kuperkatakan. Kata umi, Cikgu Alia baru sahaja selesai dikebumikan. Rupanya Cikgu Alia hanya menunggu waktunya sahaja. Dia mengalami penyaki jantung berlubang. Dan mata ini adalah pemberiannya. Aku disahkan buta kerana serpihan kaca yang memasuki ke kornea mataku. Cikgu…apa yang telah kau lakukan ini. Aku bersalah padamu cikgu. Maafkan aku. Mata ini…atau lebih tepat matamu ini adalah pemberian yang tidak terhingga. Terima kasih cikgu.



‘Kenapa? Tak bolehke saya sebut nama penuh awak? Ala baru 3 kali. Manala tahu, ini kali terakhir saya panggil nama penuh awak dan tidak ada orang yang memanggil nama penuh awakkan? Jadi biarla saya yang panggil, biar saya jadi yang teristimewa sikit. Baru awak ingat dekat saya. Okla…dah lewat ni, pergila masuk ke kelas. Maafkan cikgu ye… cepat-cepat masuk kelas’

Aku bersalah padamu cikgu..aku bersalah padamu. Sungguh, aku yang bersalah. Benarlah katamu itu cikgu…itu adalah panggilan yang pertama dan yang terakhir. Benar – benar yang terakhir. Sehingga kau tidak memberi peluang kepadaku untuk berterima kasih kepadaku.


‘Tengku Alia Zafrina Tengku Hamid. Sila masuk. Sekarang giliran awak untuk ditemuduga.’ Aku tersenyum.
Sudah lama aku tidak mendengar orang memanggil nama penuhku. Tengku Alia Zafrina Tengku Hamid. Itu adalah peristiwa 5 tahun yang lalu. Terima kasih cikgu. Jika tidak keranamu, aku tidak mungkin berdiri di sini…kerana matamu ini…kerana pengorbananmu ini, aku mampu berdiri di sini.

Dengan lafaz bismillah…aku melangkah masuk ke bilik temuduga. Cikgu, semoga aku berjaya…



0 budak Comel:

Related Posts with Thumbnails

Anniversary Cik Myla ♥

Daisypath Anniversary tickers