Ayahku..



















Masih ku ingat saat aku mengambil keputusan UPSR bertahun-tahun dahulu..

Dalam hujan kau datang padaku. Seluruh tubuhmu basah kuyup. Dengan wajah yang sugul kau kurapati

“maafkan aku ayah, hanya ini mampu ku hadiahkan untukmu”. Tapi kau tetap tersenyum. Kau kucup dahiku.

Katamu “ tak mengapa anakku, nanti usaha lagi”. Tapi aku tahu, jauh di sudut hatimu kau juga mengharap yang lebih baik. Kalau tidak masakan setiap malam kau tersengguk-sengguk menemani ku mengulangkaji.

Katamu, dulu hidupmu susah. Kehilangan ayah ketika masih kecil. Bersekolah hanya setakat darjah 6 itupun berkat belas ihsan kakakmu. Walau tak banyak yang mampu kau ajarkan padaku tapi kau cukup setia menemaniku. Katamu kau hanya pandai subjek matematik dan berkat usahamu itu, sampai sekarang aku tak pernah melapaskan “A” untuk subjek itu..

Masa terus berlalu dan ketika aku menjejaki alam sekolah menengah, kelurga ku tinggalkan demi sebuah kejayaan. Katamu maafkan ayah, ayah tak mampu lagi mengajarmu. Hanya doa dari jauh yang dapat kau panjatkan. Aku masih ingat di malam sebelum aku mengambil SPM, kalian dating melawatku. Ketika itu adalah bulan ramadhan, sama seperti sekarang. Sudah menjadi kebiasaanku tidak akan tidur selepas sahur. Ketika itu kau duduk di sebelahku, tekun menemani ku belajar walau kau tak mengerti apa-apa. Kau terlalu mulia ayahku. Di pagi itu selepas menghantarku ke sekolah, kucium lama tangan mu, kau usap kepalaku, kau kucup dahiku. “ Buat yang terbaik anakku, jangan tertekan, walau apa keputusanmu ayah terima seadanya”, pesanan yang tak pernah ku lupakan sampai sekarang. Terima kasih ayah..

Ayahku hanyalah seorang pemandu lori sampah. Tapi aku tak pernah mendengar dia mengeluh. Dia ikhlas dengan kerjanya. Walau kekadang badannya busuk berbau sampah lebih-lebih lagi di musim hujan, dia tetap tersenyum. Jarang sekali ku dengar dia merungut. Setip permintaan kami adik beradik jarang sekali ditolak. Aku pernah berkesempatan menaiki lori itu. Sebelum mengambilku dia masih sempat bertanya, takpe ke aku naik lori ni. Betapa kau bimbang anakmu akan malu. Tapi aku tak kisah ayah. Kau boleh, kenapa tidak aku. Anak yang kau besarkan dengan gaji memandu lori itu. Sepanjang jalan aku dapat melihat orang menutup hidung walhal lori itu dalam keadaan bersih untuk pemeriksaan di PUSPAKOM. Kulihat ayah tetap ceria bercerita denganku, agaknya itu bukanlah perkara asing baginya.

Selama ini tak pernah sekali pun kami mendengar dia merungut dengan kerjanya tapi entah mengapa hari itu dia balik tidak seperti biasa. Seperti selalu kami berkumpul di beranda sebelum makan tegah hari. Katamu tadi ketika kau ingin mengisi petrol ada seorang makcik menutup hidung sambil menjeling tajam padamu padahal lori itu sudah kau bersihkan sebelum ke stesen minyak. Tetiba kau katakan pada perempun itu, berkat gaji memandu lori busuk ini lah sudah 2 anakmu berjaya menjejaki menara gading. Mendengar itu, hatiku sebak, mungkin kesabaran mu telah menipis atau mungkin jua hati mu terguris tapi dapat ku dengar ada nada bangga dalam suaramu itu. Ayah, akan ku buktikan pada mereka, kau adalah ayah yang terbaik. Akan ku didik adik-adikku agar dapat menjadi anak-anak yang dapat kau banggakan. Akan ku balas jasamu walau ku tahu aku takkan mampu menjagamu sehebat kau menjaga kami..

Terima kasih ayah..maafkan anakmu…



0 budak Comel:

Related Posts with Thumbnails

Anniversary Cik Myla ♥

Daisypath Anniversary tickers